ایستگاه هواشناسی چیست و انواع آن کدامند؟

ایستگاه های هواشناسی به ایستگاه های هواشناسی اولتراسونیک و ایستگاه های هواشناسی مکانیکی، ایستگاه های هواشناسی قابل حمل، ایستگاه های هواشناسی دستی تقسیم می شوند. با توجه به سناریوهای مختلف برنامه، ایستگاه های هواشناسی پردیس، ایستگاه های هواشناسی جنگل، ایستگاه های هواشناسی کشاورزی، ایستگاه های هواشناسی هوانوردی و غیره وجود دارد. ایستگاه های هواشناسی با نصب انواع ابزار و تجهیزات برای اندازه گیری داده های جوی مانند دما، رطوبت، جهت باد، سرعت باد و بارش، اطلاعات دقیق آب و هوا را در اختیار هواشناسان قرار می دهند.

ایستگاه های هواشناسی را می توان با توجه به استانداردهای طبقه بندی مختلف به انواع زیر تقسیم کرد:

ایستگاه هواشناسی خودکار:

می تواند به اندازه گیری خودکار دست یابد، داده ها را می توان از راه دور منتقل و ذخیره کرد، و نظارت بر ده ها پارامتر هواشناسی را می توان از طریق نرم افزار هواشناسی توسعه یافته توسط Allied Creative به دست آورد. ایستگاه هواشناسی خودکار نیازی به عملیات دستی در محل ندارد، فقط از طریق رایانه، تلفن همراه و سایر دستگاه ها همیشه می توانند اطلاعات آب و هوا را بدانند.

ایستگاه هواشناسی دستی:

در برخی از سناریوهای کاربردی، پارامترهایی که باید اندازه گیری شوند، نسبتاً تک هستند و نیازی به نصب تجهیزات ثابت نیست. این بار انتخاب ایستگاه هواشناسی دستی انتخاب بسیار خوبی است.

 

ایستگاه هواشناسی کوچک:

به طور کلی اندازه کوچک، اندازه گیری پارامترهای تقاضای کمتر، معمولا در مکان های ثابت اندازه گیری پارامتر استفاده می شود. ایستگاه هواشناسی کوچک را می توان بیست و چهار ساعت در روز برای اندازه گیری ساخت، پارامترها به طور کلی در چهار تا ده هستند.

چرا ایستگاه های هواشناسی خودکار را انتخاب کنیم:

ایستگاه های هواشناسی خودکار معمولاً شامل سنسورهای دما، سنسورهای رطوبت، سنسورهای فشار هوا، سنسورهای سرعت باد، سنسورهای جهت باد، سنسورهای بارندگی، سنسور باران و برف، سنسور PAR، سنسور تابش خورشیدی هستند. این حسگرها قادر به پایش و ثبت اطلاعات عناصر مختلف هواشناسی در زمان واقعی هستند و اطلاعات مهمی را برای پایش و پیش بینی هواشناسی فراهم می کنند.

  1. طراحی یکپارچه: ایستگاه آب و هوای خودکار انواع سنسورهای هواشناسی، جمع آوری کننده های داده و سیستم های منبع تغذیه را با هم ادغام می کند تا به نظارت خودکار انواع عناصر هواشناسی دست یابد.
  2. نصب سریع و نظارت میدانی آسان: ایستگاه های هواشناسی خودکار معمولاً قابلیت نصب سریع را دارند که برای پایش هواشناسی در مناطق سخت یا دورافتاده مناسب است.
  3. دقت بالا: ایستگاه آب و هوای خودکار داده های آب و هوا را در زمان واقعی از طریق سنسورهای داخلی با دقت بالا به دست می آورد.
  4. روش های انتقال چندگانه: ایستگاه هواشناسی خودکار از روش های انتقال سیمی و بی سیم مانند RS485، 3G/4G پشتیبانی می کند.
  5. سازگاری قوی: ساختار ایستگاه هواشناسی خودکار، مقاوم و ضد خوردگی است، مناسب برای کار میدانی.
  6. کاربرد گسترده: ایستگاه هواشناسی خودکار به طور گسترده ای در کشاورزی، جنگلداری، حفاظت از محیط زیست، حفاظت از آب، صنعت هواشناسی، آبیاری صرفه جویی در مصرف آب محصول خشک، اکتشافات زمین شناسی، کشت گیاهان و سایر زمینه ها استفاده می شود.

ایستگاه هواشناسی قابل حمل: اندازه کوچک، مناسب برای نیاز به تغییر مداوم صحنه برای اندازه گیری پارامترهای هواشناسی جمعیت. ایستگاه های هواشناسی قابل حمل به طور کلی هرگز نمی توانند سرعت و جهت باد، دما و رطوبت هوا، دما و رطوبت خاک و همچنین ساعات آفتابی، شدت نور، شدت اشعه ماوراء بنفش و سایر پارامترها را اندازه گیری کنند. استفاده از این نوع ایستگاه هواشناسی ساده است و به راحتی جدا می شود.

 

ایستگاه های هواشناسی را می توان با توجه به عملکرد، تجهیزات و محدوده رصدی به انواع زیر تقسیم کرد:

ایستگاه های هواشناسی پایه:

ایستگاه هایی هستند که رصدهای هواشناسی را به صورت جامع و سیستماتیک انجام می دهند. آنها معمولاً مجهز به انواع تجهیزات رصد هواشناسی هستند و قادر به مشاهده انواع عناصر هواشناسی از جمله دما، رطوبت، فشار هوا، سرعت باد، جهت باد، بارش و … هستند.

ایستگاه های هواشناسی خودکار:

این ایستگاه های هواشناسی عمدتاً به تجهیزات خودکار برای رصد با دخالت کمتر انسان متکی هستند. آنها می توانند داده های هواشناسی را در 24 ساعت شبانه روز جمع آوری و ثبت کنند و برخی از ایستگاه های هواشناسی خودکار پیشرفته نیز می توانند داده ها را به صورت خودکار پردازش و تجزیه و تحلیل کنند.

ایستگاه های هواشناسی در ارتفاع بالا:

این ایستگاه ها عمدتاً برای مشاهده ساختار جو و شرایط هواشناسی در ارتفاعات استفاده می شوند. آنها معمولاً داده هایی مانند دما، فشار هوا، رطوبت، سرعت و جهت باد در ارتفاعات بالا را با استفاده از تجهیزاتی مانند بالن های هواشناسی یا هواپیماهای بدون سرنشین جمع آوری می کنند.

ایستگاه های هواشناسی ویژه:

این ایستگاه ها عمدتاً برای رصد یک پدیده هواشناسی یا شرایط اقلیمی خاص مانند ایستگاه های رصد رعد و برق، ایستگاه های رصد طوفان، ایستگاه های رصد طوفان شن و غیره طراحی شده اند.

ایستگاه هواشناسی متحرک:

تجهیزات این نوع ایستگاه هواشناسی معمولاً در وسایل نقلیه یا کشتی ها نصب می شود که می تواند رصد هواشناسی در حال حرکت را انجام دهد و برای نجات در بلایا، عملیات میدانی و سایر شرایط خاص مناسب است.

ایستگاه هواشناسی دریایی:

این نوع ایستگاه هواشناسی عمدتاً در مناطق اقیانوسی یا ساحلی به ویژه برای مشاهده آب و هوای دریایی و تغییرات محیط دریایی قرار دارد.

اینستروسنتر ارائه دهنده انواع سنسورهای باد و ایستگاههای هواشناسی برند رنکر می باشد ،جهت مشاهده و خرید این تجهیزات می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/instrumentation/wind/

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه