کاربردهای صنعتی رایج برای ترمومترهای تماسی(ترموکوپلی)

ترموکوپل ها یکی از رایج ترین سنسورهای دما در سراسر جهان هستند. آنها به دلیل مقرون به صرفه بودن، دوام و تطبیق پذیری بالا در زمینه های مختلف بسیار محبوب هستند. کاربردهای ترموکوپل ها از سرامیک، گاز، نفت، فلز، شیشه و پلاستیک تا غذا و نوشیدنی را شامل می شود. می توانید از آنها در هر جایی برای نظارت یا ثبت دقیق داده های مربوط به دما استفاده کنید. ترموکوپل ها به خاطر قابلیت اندازه گیری سریع دما و مقاومت عالی در برابر ضربه و لرزش و همچنین عملکرد خوب در دماهای بالا مورد اقبال عمومی قرار گرفته اند.کاربردهای صنعتی رایج ترموکوپل ها در زیر به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل یک سنسور است که برای اندازه گیری دما در کاربردهای علمی، تولیدی و ماشینکاری استفاده می شود که با اتصال دو سیم فلزی مختلف و تشکیل یک اتصال ساخته شده است. این اتصال یک ولتاژ قابل پیش بینی در مقادیر بالاتر از یک محدوده دمایی معین تولید می کند. یک ترموکوپل معمولاً از اثر ترموالکتریک برای تغییر ولتاژ به اندازه گیری دما استفاده می کند.

کاربردهای صنعتی رایج ترموکوپل ها چیست؟

• ترموکوپل برای صنایع غذایی و آشامیدنی

کاربردهای متعددی برای ترموکوپل ها در صنایع غذایی و نوشیدنی وجود دارد، مانند پاستوریزه کردن، سرد نگه داشتن، تخمیر و بسته بندی کردن در قالب بطری. هنگام استفاده از سنسور دمای ترموکوپل، لازم نیست نگران باشید، زیرا این سنسور، دمای دقیقی را برای سرخ کردن و پختن ارائه می دهد تا اطمینان حاصل شود که غذای شما خوب پخته شده است. وسایل رستوران مانند کباب پز، توستر، سرخ کن، گرم کن و فر اغلب از ترموکوپل استفاده می کنند. همچنین، احتمالاً ترموکوپل هایی را به شکل پرابهای حسگر دما در تجهیزات پخت و پز مورد استفاده در عملیات پردازش مواد غذایی در مقیاس بزرگ پیدا خواهید کرد. از ترموکوپل ها در حوزه نوشیدنی ها نیز استفاده می شود زیرا تولید نوشیدنی های مختلف به دماهای دقیق برای تخمیر مناسب و جلوگیری از آلودگی میکروبی نیاز دارد.

• ترموکوپل برای فلز مذاب

دستیابی به اندازه‌گیری دقیق دما برای فلزات مذاب مانند فولاد، روی و آلومینیوم به دلیل دماهای بسیار بالا می‌تواند چالش برانگیز باشد. سنسورهای دما که به طور گسترده برای فلزات مذاب استفاده می شوند، ترموکوپل های پلاتین نوع B، S و R و ترموکوپل های فلز پایه نوع K و N هستند. انتخاب بهترین مدل به محدوده دمایی مرتبط با مذاب فلز شما بستگی دارد.

• ترموکوپل برای صنعت پلاستیک

تولید محصولات پلاستیکی نیاز به کنترل دقیق دما دارد. ترموکوپل ها معمولاً در مناطق مختلف برای نظارت بر دما در طول فرآیند تولید پلاستیک مورد نیاز هستند. آنها برای اندازه گیری دمای مذاب یا سطح در قالب های دایکست و تزریق(اینجکشن) استفاده می شوند. قبل از استفاده از ترموکوپل در فرآیند تولید پلاستیک، باید بدانید که ترموکوپل ها در صنعت پلاستیک به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول شامل اندازه گیری است. در اینجا می توانید از ترموکوپل برای تعیین میزان انتقال حرارت پلاستیک بسته به سطح مقطع آنها استفاده کنید. در هنگام طراحی محصولات در صنایع پلاستیک نیز می توانید از ترموکوپل استفاده کنید. بنابراین، دسته دوم کاربرد ترموکوپل در صنعت پلاستیک شامل طراحی و مهندسی محصول است. در مهندسی محصول، شما باید از ترموکوپل در محاسبه تغییرات دمایی مواد به خصوص در طول عمر مفید آن استفاده کنید. مهندسان می بایست از یک ترموکوپل مناسب برای موادی که می خواهند در تولید محصولات خود استفاده کنند انتخاب کنند. به طور مشابه، آنها می توانند از ترموکوپل برای بررسی عملکرد طراحی استفاده کنند. این به آنها اجازه می دهد تا قبل از شروع فرآیند تولید، تغییراتی ایجاد کنند.

• ترموکوپل برای کوره

شرایط کوره تا حد زیادی ترموکوپل مناسب برای آن ها را تعیین می کند. بنابراین برای انتخاب بهترین ترموکوپل باید چند فاکتور از جمله موارد زیر را درنظر داشت:
• شرایط نصب کوره
• اتمسفری که ترموکوپل در آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت، مانند اکسیدی، احیا کننده یا خنثی
• پوشش محافظ یا قابلیت دمای غلاف
• قابلیت دمایی سیم های ترموکوپل
• به عنوان مثال، ترموکوپل نوع B برای کاربردهای دمایی تا 3200 درجه فارنهایت در اتمسفرهای خنثی یا اکسید کننده ایده آل است.
• ترموکوپل برای فرآیندهای شکل دهی(اکستروژن)
در بیشتر موارد، اکسترودرها به فشار و دمای بالا نیاز دارند. ترموکوپل های اکسترودر با یک آداپتور رزوه ای طراحی شده اند که به شما کمک می کند نوک سنسور آن را در پلاستیک مذاب قرار دهید.می‌توانید این ترموکوپل‌ها را به‌صورت تک یا دو عنصری با یک محفظه رزوه‌ای مجزا تهیه کنید. ترموکوپل های سرنیزه ای (BT) و ترموکوپل های اتصالات فشرده (CF) معمولاً روی قطعات اکسترودر با فشار کم استفاده می شوند.

جمع بندی

انواع مختلفی از ترموکوپل ها با کاربردهای متعدد در صنایع مختلف وجود دارد. بنابراین، چه شما در خدمات مهندسی و تولید فولاد مشغول به کار باشید و چه در صنایع غذایی و آشامیدنی یا صنایع پردازش پلاستیک ، متوجه شده اید که ترموکوپل ها به طور گسترده ای برای اندازه گیری و نظارت بر دما استفاده می شوند.

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع ترمومترها از جمله ترمومترهای تماسی می باشد ،جهت مشاهده و خرید ترمومترهای تماسی میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://instrucenter.com/product-category/temperature-test-equipment/contact-portable-thermometer/

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه