12 جز اصلی تابلو برق صنعتی

12 جز اصلی تابلو برق صنعتی

12 جز اصلی تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی بخشی جدایی ناپذیر از هر فرآیند تولید خودکار است. در سطح پایه ، پانل های کنترل دستگاه های الکترونیکی مختلفی را در خود جای داده اند که سیگنال هایی را جهت هدایت عملکرد تجهیزات و ماشین آلات فراهم می کنند. در حالی که سیستم های کنترل از جنبه های اساسی مهندسی برق هستند ، بسیاری از افراد از اجزای اصلی صفحه کنترل که برای کارکرد ایمن و مطمئن لازم هستند ، آگاهی ندارند.

اجزا :

ترانسفورماتور

ترانسفورماتور به عنوان یک وسیله الکتریکی غیرفعال تعریف می شود که انرژی الکتریکی را از طریق القای الکترومغناطیسی از یک مدار به مدار دیگر منتقل می کند. این تجهیز معمولاً برای افزایش (“افزایش سرعت”) یا کاهش (“پایین رفتن”) سطح ولتاژ بین مدارها استفاده می شود.
اصل کار یک ترانسفورماتور بسیار ساده است. القا متقابل بین دو یا چند سیم پیچ امکان انتقال انرژی الکتریکی بین مدارها را فراهم می کند.
ترانسفورماتورها ولتاژ AC را بین مدارها کاهش یا افزایش می دهند. یک کاربرد متداول برای ترانسفورماتور تابلو برق صنعتی ، تبدیل ورودی 480 ولت AC به 120 ولت AC است تا سایر دستگاه های داخلی پنل کنترل بتوانند از آن استفاده کنند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه یک جز سخت افزاری تابلو برق است که با تأمین برق انرژی را به دستگاه های الکتریکی وارد می کند. تعامل روزانه ما همراه با دفعات استفاده ، خروجی این دستگاه را به امری عادی تبدیل می کند. منبع تغذیه ولتاژ جریان متناوب (AC) را به ولتاژ جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند. منبع تغذیه دامنه ولتاژ ورودی AC / DC گسترده ای را برای سازگاری جهانی ارائه می دهند ، که بیشتر ولتاژهای خط را پوشش می دهد و دامنه های فرکانس گسترده را می پذیرد. در یک صفحه تابلو بر ق، منبع تغذیه معمولاً 480 ولت AC یا 120 ولت AC را به 24 ولت DC تبدیل می کند.

 

 

قطع کننده مدار

شبکه های برق در سراسر جهان در بسیاری از موارد متفاوت هستند ، از فرکانس مصرفی آنها تا سوخت هایی که از آنها تغذیه می کنند ، تا زیرساخت هایی که از آنها استفاده می شود. اما همه آنها حداقل دارای یک جز اصلی هستند: مدارها.
یک مدار به یک جریان الکتریکی اجازه می دهد تا از یک نقطه به نقطه دیگر جریان یابد و آن را به اطراف شبکه منتقل کند تا چراغ های خیابان ، وسایل خانگی و صنایع سنگین را یکپارچه تأمین کند. بدون آنها برق جایی برای جریان و هیچ وسیله ای برای دستیابی به موارد مورد نیاز برای تأمین برق نخواهد داشت.
اما برق می تواند فرار باشد ، و وقتی مشکلی پیش می آید اغلب در مدارهایی است که مشکلات ابتدا آشکار می شوند. اینجا دستگاه های قطع کننده مدار هستند. این دستگاه ها می توانند وارد عمل شوند و مدار را قطع کنند ، جریان برق را به مدار معیوب قطع کنند و از فاجعه در خانه ها و در مقیاس شبکه جلوگیری کنند. در کل می توان گفت قطع کننده های مدار با تشخیص جریان اضافی برق و باز یا قطع مدار برای جلوگیری از جاری شدن جریان ، از آسیب رسیدن مدار الکتریکی محافظت می کنند.(قطع کننده مدار چیست)

کلید مینیاتوری (MCB)

کلید مینیاتوری وسیله ای الکترومغناطیسی است که یک ماده عایق قالب بندی کامل را حمل می کند. عملکرد اصلی این دستگاه تغییر مدار است. این بدان معنی است که وقتی جریان عبوری از مدار از مقدار یا حد تعیین شده عبور می کند ، مدار (که به آن متصل شده است) به طور خودکار باز شود. دستگاه را می توان بصورت دستی روشن یا خاموش کرد مانند سوئیچ های عادی در هر زمان لازم.
MCB ها دستگاه های قطع کننده تاخیر زمانی هستند. در این دستگاه ها ، میزان کارکرد توسط مقدار عبور بیش از حد جریان از آن کنترل می شود ، این بدان معنی است که دستگاه هر زمان که برای مدت طولانی بیش از حد وجود داشته باشد ، عملکرد کافی را دارد تا مدار محافظت شده را به خطر بیندازد. MCB به جریان های گذرا مانند جریان راه اندازی موتور یا افزایش سرعت سوئیچ پاسخ نمی دهد. به طور معمول ، این دستگاه ها برای عملکرد کمتر از 2.5 میلی ثانیه در صورت بروز خطاهای اتصال کوتاه و در صورت اضافه بار بین 2 ثانیه تا 2 دقیقه طراحی شده اند.(کلید مینیاتوری چیست)

کلید اتوماتیک کمپکت(MCCB)

سیستم کلید اتوماتیک کمپکت از یک دستگاه حساس به دما که به عنوان عنصر حرارتی همراه با دستگاه الکترومغناطیسی حساس به جریان شناخته می شود که به عنوان عنصر مغناطیسی نیز شناخته می شود ، از مکانیزم تریپ کلی را که برای محافظت و جداسازی عمل می کند ، فراهم کند. MCCB اساساً از یک دستگاه حساس به دما استفاده می کند که به عنوان عنصر حرارتی با دستگاه حساس به جریان نیز شناخته می شود. عناصر مغناطیسی برای محافظت و جداسازی است که دستگاه MCCB را قادر می سازد تا از اضافه بار همراه با محافظت در برابر خطای الکتریکی از هر نوع محافظت کند. شرایط اتصال کوتاه و همچنین سوئیچ الکتریکی برای قطع فوری. (کلید اتوماتیک کمپکت چیست)

سوئیچ قطع

سوئیچ های قطع اتصال (که به آن سوئیچ های ایزولاتور ، کلیدهای ایمنی و کلیدهای شکست بار نیز گفته می شود) برای جدا کردن مدارهای الکتریکی با قطع جریان جریان الکتریکی استفاده می شود. با متوقف کردن سریع جریان برق ، سوئیچ ها را قطع کنید و امکان خاموش شدن اضطراری ، تعویض منابع دیگر و تعمیر و نگهداری را فراهم کنید.

بلوک های ترمینال

بلوک های ترمینال نقاط اتصال هستند که می توانند دو یا چند سیم را به هم متصل کنند. می توان بلوک های ترمینال را با هم در یک نوار قرار داد تا برق را از یک منبع به دستگاه های مختلف در صفحه کنترل هدایت کند.

رله ها

رله یک کلید الکترونیکی یا مغناطیسی است که باعث ایجاد یا قطع تماس برای روشن یا خاموش کردن دستگاه می شود. رله ها به طور معمول باعث می شوند جریان های کم جریان های بالاتر را فعال کنند. رله می تواند با هدایت جریان کمتری از مدار ورودی و فعال کردن آهنربای الکتریکی به این فعال سازی دست یابد. سپس آهنربای شارژ شده مدار خروجی را میبندد و اجازه نمی دهد تا جریان بیشتری از مدار خروجی عبور کند.

کنتاکتورها

مشابه یک رله ، یک کنتاکتور جریان الکتریکی را روشن یا خاموش می کند. تفاوت اصلی بین کنتاکتور و رله این است که کنتاکتورها معمولاً بزرگتر هستند و در کارکردهایی با جریان بالاتر استفاده می شوند در حالی که رله برای جریان های پایین استفاده می شود. یک مورد معمول برای کنتاکتورها کنترل موتورهای الکتریکی است که غالباً بارهای زیادی دارند.(کنتاکتور چیست)

 

رله اضافه بار

یک رله اضافه بار با جلوگیری از افزایش آمپر بیش از حد مجاز موتور ، از گرم شدن موتورهای الکتریکی محافظت می کند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که مدار موتور توسط قطع کننده مدار با حداکثر آمپ بالاتر از درجه بارگذاری کامل موتور محافظت شود. وقتی جریان 115٪ تا 125٪ درجه بارگذاری کامل موتور می شود ، رله اضافه بار با باز کردن مدار از موتور محافظت می کند.(رله حرارتی- بی متال)

 

فیوزها

فیوز وسیله ای ایمنی است که مدار را از بارگیری بیش از حد توسط جریان بسیار زیاد محافظت می کند. وقتی یک فیوز کار کرد ، به یک مدار باز تبدیل می شود و باید آن را تعویض کنید.

درایوهای موتور

در حالی که انواع مختلفی از درایو های موتور وجود دارد که هر یک هدف خاصی را دنبال می کنند ، عملکرد کلی این است که یک موتور متصل را اداره کنید. درایوهای موتور متداول مورد استفاده در کنترل پنل ها شامل VFD ها ، درایو های سروو و سافت استارت ها است.

استارت موتور

استارتر موتور وسیله ای است که کنتاکتور و رله اضافه بار را با هم ترکیب می کند جهت کنترل خروجی الکتریکی به منظور محافظت از موتور هنگام راه اندازی و هم چنین از موتور در مقابل اضافه بار هنگام کار هم محافظت می کند . استارت موتور اغلب دارای یک مجموعه مدولار است و شامل یک سوئیچ دستی خاموش است.

کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC)

یک کنترل کننده قابل برنامه ریزی یا PLC یک رایانه صنعتی است که به طور خاص برای کنترل فرایندهای تولید ، مانند انتقال تجهیزات و ماشین آلات روی یک خط مونتاژ ، طراحی شده است. PLC ها با استفاده از یک زبان رایانه ای خاص برنامه ریزی شده اند و برای کار در شرایط کارخانه ای طراحی شده اند که ممکن است شامل سطح بالایی از سر و صدا و لرزش ها باشد. برای کنترل تجهیزات و فرایندها ، PLC ها وضعیت ورودی سنسور را کنترل می کنند تا خروجی ها مانند موتورها ، نمایشگرهای HMI ، شیرها ، چراغ ها و برقی ها را کنترل کند.

سوئیچ اترنت

یک سوئیچ اترنت صنعتی امکان برقراری ارتباط بین دستگاه های داخل صفحه کنترل مانند PLC ها ، VFD ها و HMI ها و همچنین دستگاه های شبکه خارج از پنل مانند سایر کنترل پنل ها ، سیستم های SCADA یا سیستم های اطلاعاتی را فراهم می کند.

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه