مبانی تجهیزات توزیع فشار ضعیف (بخش اول)

مبانی تجهیزات توزیع فشار ضعیف (بخش اول)

تعریف مبانی تجهیزات توزیع فشار ضعیف (بخش اول) :

صنایع و واحدهای بازرگانی و یا واحدهای مسکونی بسته به نیازهای منحصر به فردشان معمولا به سیستم فشار ضعیف و یا فشار متوسط متکی هستند اما تجهیزات ورودی برای کنترل و یا قطع منبع تغذیه معمولا از یک نقطه واحد استفاده می کنند. تجهیزات توزیع فشار ضعیف معمولا در ولتاژ کمتر از 600 ولت کار می کنند در حالی که تجهیزات فشار متوسط رنج وسیع تری از ولتاژ بین 600 تا 38000 ولت را تامین می کنند.

این مقاله یک نمای کلی از تعاریف و تجهیزات و کاربردها و جزئیات دیگر وابسته به تجهیزات توزیع فشار ضعیف را ارائه می دهد. این مقاله تابلوهای الکتریکی و سوئیچ بردها و سوئیچ گیرهایی که در ولتاژهای 600 ولت یا پایین تر و جریان های متناوب (AC)  و جریان های مستقیم (DC)  کار می کند را پوشش می دهد. اطلاعات در این مقاله به گونه ای در نظر گرفته شده اند که به خوانندگان کمک کند که درک بهتری از اهداف سیستم های توزیع الکتریکی و تجهیزات وابسته به آن و افزایش دانش فنی وابسته به سیستم داشته باشند.

 

مبانی تولید برق :

همان طور که می دانیم الکتریسیته به صورت تاریخی از منابع طبیعی گران بها مانند گاز طبیعی و نفت و زغال سنگ تولید شده است. انرژی هسته ای و نیروگاه های برق آبی ظرفیت های تولید را در انتهای قرن بیستم پیشرفت داد. امروزه استفاده از سوخت های جایگزین و تجدید پذیر مانند انرژی زمین گرمایی ،انرژی باد و زیست توده و انرژی خورشیدی رو به افزایش است و به راحتی در دسترس هستند. این انرژی ها به دو دلیل بهره وری بالا و پایداری طولانی مدت تر محبوب هستند.

پس از برداشت منابع طبیعی و منابع انرژی مکانیکی باید ابتدا به انرژی الکتریکی تبدیل شوند تا قابلیت انتقال و استفاده از آنها وجود داشته باشد. نیروگاه ها این فرآیند را با استفاده از توربین های بخار تکمیل می کنند. آب در یک بویلر عظیم گرم می شود تا بخار تولید شود که از این بخار برای چرخاندن تیغه های نصب شده بر روی شفت توربین استفاده شود. فشار بخار شفتی رو که متصل به ژنراتور هست می چرخاند. چرخش شفت های توربین الکترومگنت های احاطه شده به وسیله سیم پیچی های سنگین ساخته شده از سیم های مسی داخل ژنراتور را می چرخاند. این فرآیند یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که سبب می شود که الکترون ها در سیم های مسی از یک اتم به اتم دیگر روند و بنابراین الکتریسیته تولید شود.

پس از اینکه توربین ها الکتریسیته رو تولید کردند ولتاژ باید افزایش یابد تا بتوان آن را به عنوان توان منتقل کرد. این فرآیند با گذر الکتریسیته از یک سری ترانسفورماتورهای پله ای افزاینده برای مسیریابی داخل شبکه خطوط انتقال توان بالا استفاده می شود. توان الکتریکی سپس به صورت بسیار پربازده و ایمن در طول مسافت این خطوط  منتقل می شود.

   

سیستم توزیع الکتریکی علاوه بر این که به صورت اقتصادی و ایمن ، توان را به همه ی تجهیزات الکتریکی که در خانه های مسکونی یا ساختمان های تجاری و یا صنعتی استفاده می شوند را تسهیل می کند. توان انتقال یافته ابتدا به یک ایستگاه توزیع می رسد و از طریق یک سری ترانس های کاهنده ولتاژ برای سطح قابل استفاده کاهش می یابد. سرانجام برق قابل استفاده از یک نقطه واحد به نام ورودی خدمات وارد ساختمان می شود. توان از طریق یک وسیله ورودی اصلی مانند قطع کننده مدار ( قطع کننده مدار چیست؟ ) و یا فیوز قابل سوئیچ که داخل یک تابلو مونتاژ شده به عنوان سرویس توزیع برق ورودی جاگذاری شده است. تابلوهای پنلی و تابلوهای سوئیچ و سوئیچ گیرها هم می توانند به عنوان تجهیز الکتریکی توزیع ورودی استفاده شوند و یا در نقطه‌ای از پایین دست مورد استفاده قرار گیرند ، در این صورت آن را صرفاً به عنوان تجهیزات توزیع برق می شناسند. هر گزینه استفاده ها و مزایای منحصر به فردی را برای چند خانه و یا تاسیسات تجاری و یا سایت صنعتی را ارائه می دهد، بنابراین در نظر گرفتن هرکدام از این موارد مفید است.

 

تابلو پنلی :

تابلو پنلی یک تجهیز از سیستم توزیع الکتریکی است که توان الکتریکی را به مدارهای زیر شاخه تقسیم می کند در حالی که یک فیوز محافظ یا قطع کننده مدار را برای هر مدار در یک محفظه مشخص فراهم می کند. در حقیقت یک پنل بورد برای محافظت در برابر اضافه بارهای الکتریکی یا اتصال کوتاه در هنگام فرآیند توزیع برق به تاسیسات و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در مقاله ای دیگر دلیل استفاده از تابلو برق در واحدهای صنعتی و مسکونی را برای شما توضیح داده ایم می توانید به آن مراجعه کنید : 3 دلیل حیاتی برای استفاده از تابلو برق در واحدهای صنعتی و مسکونی

  Infographic Banners Preview2  

اجزای اصلی یک تابلو پنلی معمولا شامل محفظه و تجهیزات حفاظتی مدار داخلی و برچسب ها و برش ها و صفحات پر کننده می باشند. این تابلو که معمولا جعبه خوانده می شود محوطه ای را فراهم می کند که تمام اجزا دیگر در آن قرار می گیرند. این محفظه ها از جنس گالوانیزه و یا استیل رنگ شده می باشند که حفاظت را برای پرسنل و نیز تجهیزات داخلی فراهم می کنند. انتهای قابل جابه جایی پنل ها یک مجرای ساده را فراهم می کنند که توسط آن ها نصاب ها می توانند به سادگی در صورت نیاز سوراخ ها را بریده و تعیین محل کنند.

در داخل محفظه تجهیزات محافظت اضافه بار و باسبارها و دیگر تجهیزات روی ریل های محافظ جاگذاری شده اند. این مونتاژ داخلی معمولا شاسی نامیده می شود. قطع کننده های مدار معمولا به عنوان تجهیزات حفاظت مورد استفاده قرار می گیرند که توسط گیره های اتصال به باسبار متصل می شوند. باسبار یک هادی است که به عنوان نقطه اتصال در مدارهای چندگانه مورد استفاده قرار می گیرد. باسبارها روی عایق های ریل های داخلی نصب می شوند و سپس بر روی ستون های داخل جعبه سوار می شوند. یک نوار خنثی نیز در کنار فضای داخلی شاسی و یا شیار نصب شده که نقطه انتهایی را برای سیم نول وارد شده از سیستم ورودی و مدارهای بار تعیین می کند. تابلوهای پنلی باید همیشه به خوبی برچسب زده شوند. این برچسب ها در رابطه با رتبه بندی ولتاژ واحد ، قدرت ، قدرت وقفه ، تاریخ تولید ، قطعات پنل و نوسازی پانل اطلاعاتی را ارائه می دهند. این اطلاعات جهت تضمین ایمنی افراد و تجهیزات حیاتی می باشند.

محفظه ها دارای یک بخش پوشش جلویی می باشند که به عنوان نمای جلو صفحه و تخته پانل شناخته می شود. این پوشش سطح جلوی تابلو را پوشانده و یک درب دستی لولایی را که ضمن جلوگیری از تماس با اجزای داخلی ، امکان دسترسی به مدار شکن را نیز فراهم می کند. صفحات پر کننده هر بخشی را که توسط یک قطع کننده مدار اشغال نشده باشد پوشش می دهد. انجمن ملی تولید کنندگان برق (NEMA) استانداردهایی را برای محفظه های تجهیزات الکتریکی تعیین کرده است برای مثال یک محفظه NEMA TYPE 1  یک استاندارد برای محفظه های تابلوی indoor می باشد.

تابلوهای پنلی را می توان به یکی از دو روش معمول نصب کرد. در روش نصب flush  تابلو در منطقه عقب نشینی شده بین دو دیوار نصب می شود اما در روش نصب surface تابلو از دیوار بیرون کشیده می شود.

روش نصب flush موجب صرفه جویی در فضا و به طور کلی از نظر زیبایی شناختی جذاب تر است ، در حالی که روش نصب surface برای ساختمان هایی با دیوارهای بتونی ، بلوک یا استیل و ستون ایده آل است. معولا روش نصب flush  برای واحدهای تجاری و اداری و مدرسه ها و دیگر ساختمان های عمومی نصب می شود. ساختمان های صنعتی و تجهیزات زیرزمینی معمولا به روش surface  نصب می شوند. تابلوهای پنلی معمولا بر اساس نوع عملکردشان طبقه بندی می شوند اینکه آیا برای روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد یا لوازم خانگی و یا صنعت برق. تابلوهای روشنایی و لوازم خانگی شامل حفاظت اضافه بار می باشد و نیز تجهیزی برای قطع روشنایی و لوازم خانگی و دیگر مدارهای کوچک می باشند. سایر تابلوهای برق برای صنعت و تغذیه سایر تابلوها و موتورها و ترانسفورمرها ساختمان ها یا سیستم های توزیع قدرت مورد استفاده قرار می گیرند.

  Infographic Banners Preview3  

تابلوهای برق به طور کلی در تاسیسات صنعتی و برنامه های کاربردی جدید در ساخت و ساز تجاری مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به توزیع برق پیچیده تر است و نیاز به راه حل های سطح سیستم دارد. این تابلوهای پنلی ظرفیت کاربردی سیستمی گسترده را برای نیازهای ورودی برای احتیاجات سرویس ورودی و یا توزیع مدار قدرت عمومی فراهم می کنند. برای مثال برای استفاده چند مصرف کننده از تابلوهای پنلی جهت توزیع برق استفاده می کنند. به طور فزاینده ای ، تابلوهای پنلی به طور خاص برای پاسخگویی به برنامه هایی طراحی شده اند که در آن تغییرات و اضافات باید سریع ، راحت و آسان باشد. تابلوهای پنلی امروزی امکاناتی را برای دستیابی به عملکرد انرژی قابل اطمینان در سطح بازدهی بهینه با کمترین تاثیر نامطلوب ممکن را فراهم می کنند. مزایای اصلی تابلوهای برق توانایی آن ها برای تطابق رنج های وسیع تر ولتاژهای AC  می باشد در حالی که در آن ها تعداد بیشتری قطع کننده در فضای کمتری جا می گیرد. انواع ویژگی های خاص تابلو های پنلی شرایطی را فراهم می آورد که مدیران سیستم بتوانند توزیع برق را به صورت انتخابی انجام دهند و کار نظارت را بتوانند از راه دور و نزدیک صورت دهند و در برابر انواع خطاها حفاظت لازم را برای پرسنل خود فراهم نمایند.

 

این مقاله در 3 بخش تهیه شده که می توانید از طریق لینک های زیر به بخش دوم و سوم آن مراجعه بفرمائید.

تعریف مبانی تجهیزات توزیع فشار ضعیف (بخش دوم) 

تعریف مبانی تجهیزات توزیع فشار ضعیف (بخش سوم) 

Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه