کلید اتوماتیک(MCCB) و کاربردهای آن :

moulded case circuit breaker min

کلید اتوماتیک (MCCB) و کاربردهای آن :

کلید Moulded Case Circuit Breaker یا به اختصار MCCB ترکیبی از کلید(مدارشکن) و محافظ می باشد که با نام کلید اتوماتیک نیز شناخته می شود. کلیدهای کامپکت محافظ جریان مغناطیسی و حرارتی می باشند یعنی مدار را در مقابل بار اضافه و نیز اتصال کوتاه حفاظت نموده و آنرا به طور خودکار قطع می کنند ،این نوع کلیدها کاربرد عمومی دارند قابلیت قدرت قطع بالایی داشته و کندکار هستند که می توانند در برابرجریانهای بالا و لحظه ای اتصال کوتاه دوام بیاورند.
از این رو برای قطع و وصل کردن تابلو برق (کلید اصلی یا ورودی) و یا در تابلوهای توزیع و فیدرهای قدرت،بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این کلید اتوماتیک ها دارای مدلهای ثابت (FIXED) و قابل تنظیم (ADJUSTABLE) هستند.

نحوه انتخاب کلید اتوماتیک به شرح زیر می باشد :

Ie یا :In جریان نامی
Ir :آستانه حفاظت بلند مدت در برابر بار اضافه
Im: آستانه حفاظت در برابر اتصال کوتاه
Ith :جریان کار هشت ساعتی
Icu :جریان اتصال کوتاهی که کلید تنها یک بار بدون آنکه آسیبی ببیند،قادر به قطع آن می باشدو برای دفعات بعدی نیاز به تعمیر سرویس و یا تعویض دارد.
Ics: جریان اتصال کوتاهی که کلید به دفعات قادر به قطع آن می باشد بدون اینکه آسیبی ببیند و یا نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا کند(در شرایط کار عادی)
Isd : حفاظت جریان اتصال کوتاه در مدت کوتاه
Icm: ظرفیت با جریان وصل اتصال کوتاه
Ii: حفاظت جریان لحظه ای اتصال کوتاه
Ig: حفاظت خطای زمین
tg: تاخیر زمانی در قطع خطای زمین
tsd: تاخیر زمانی در قطع،هنگام اتصال کوتاه
tr: تاخیر زمانی در قطع ،هنگام اضافه بار

لوازم جانبی کلیدهای اتوماتیک :
کنتاکت باز و بسته (NO-NC) : از کنتاکتهای باز و بسته (NO-NC) که در داخل این کلیدها جاسازی می شوند می توان برای مدارات فرمان استفاده کرد.
کنتاکت تریپ (trip) : وقتی که کلید به دلیل عبور جریان اضافه (over load) تریپ می دهد این کنتاکت عمل می کند ولی اگر کلید را به صورت دستی قطع کنیم این کنتاکت عمل نمی کند. مثلا می توان برای آلارم استفاده کرد تا کاربر متوجه شود که کلید به صورت دستی قطع شده یا اضافه بار داشته است.
موتور :موتور در کلید کامپکت به این دلیل استفاده می شود که بتوان از طریق مدار فرمان آن را وصل کرد.
بوبین آندر ولتاژ : با قطع مدار فرمان این بوبین کلید نیز قطع می شود که برای ایمنی بیشتر در مدارات فرمان استفاده می شود.
رله شانت : رله شانت هم برای وصل و هم برای قطع مورد استفاده قرار می گیرد که باید به طور جداگانه در کلید جاسازی شود.
در بازار کلیدهای کامپکت با برندها و جریانهای مختلف و قیمتهای متفاوت وجود دارند در این میان برند دورمن اسمیت انگلستان با تنوع زیاد در محصولات دارای انواع مختلفی از کلیدهای اتوماتیک میباشد که قیمت کلید اتوماتیک این برند نسبت به برندهایی با کیفیت هم ردیف این برند که در بازار موجود می باشند، مناسبتر است.

جدول انتخاب کلید اتوماتیک در برند دورمن اسمیت بر اساس انواع حرارتی قابل تنظیم یا حرارتی غیر قابل تنظیم و نیز مدل الکترونیکی قابل تنظیم یه شرح زیر می باشد :

کلید کامپکت حرارتی غیر قابل تنظیم

FIXED

کلید کامپکت حرارتی قابل تنظیم

ADJUSTABLE

کلید الکترونیکی قابل تنظیم

ELECTRONIC

50  آمپر

63 آمپر

80 آمپر

100 آمپر

125 آمپر

150 آمپر

175 آمپر

200 آمپر

225 آمپر

250 آمپر

40 آمپر

50 آمپر

63 آمپر

100 آمپر

125 آمپر

160 آمپر

200 آمپر

250 آمپر

400 آمپر

630 آمپر

800 آمپر

1000 آمپر

1250 آمپر

1600 آمپر

برخی از انواع مختلف کلیدهای اتوماتیک برند دورمن اسمیت به شرح زیر می باشد.

کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (غیر قابل تنظیم) 3 پل 63 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM3S3P63TF:
کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (غیر قابل تنظیم) 3 پل 63 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM3S3P63TF، دارای قدرت قطع 36KA و ولتاژ کاری 415V AC می باشد.

نمودار جریان-زمان LM3  در بخش توزیع :

curve lm3 min

از کلید های اتوماتیک کمپکت یا به اختصار کلید MCCB ، می توان در محدوده ی وسیعی از ولتاژها استفاده نمود.
کلیدهای اتوماتیک برند دورمن اسمیت، در تیپ های مختلف LM ،YM و YS به بازار عرضه شده است.
در بعضی از شبکه های توزیع می بایست، به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار به طور خودکار قطع و آلارم های لازم ایجاد گردد، در چنین مواردی از کلید اتوماتیک LM3S3P63TF، می توان استفاده کرد.
کلیدهای دورمن اسمیت، در انواع مکانیزم عملکرد غیر قابل تنظیم، قابل تنظیم و الکترونیکی با حفاظت های اضافه بار، اتصال کوتاه و جریان نشتی زمین ارائه می گردد.
کلید اتوماتیک کامپکت قابل تنظیم 3 پل 800 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM7J3P800TA:
کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (قابل تنظیم) 3 پل 800 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM7J3P800TA، دارای قدرت قطع 65KA و ولتاژ کاری 415V AC می باشد.

کلید اتوماتیک کامپکت الکترونیکی (قابل تنظیم) 3 پل 1600 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل YS8H3P1600ES:
کلید اتوماتیک کامپکت الکترونیکی (قابل تنظیم) 3 پل 1600 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل YS8H3P1600ES، دارای قدرت قطع 50KA و ولتاژ کاری 415V AC می باشد.

کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (غیر قابل تنظیم) 3 پل 250 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM4S3P250TF:
کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (غیر قابل تنظیم) 3 پل 250 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM4S3P250TF، دارای قدرت قطع 36KA و ولتاژ کاری 415V AC میباشد.

انواع کلید مینیاتوری min

کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (قابل تنظیم) 3 پل 100 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM3S3P100TA:

کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (قابل تنظیم) 3 پل 100 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM3S3P100TA، دارای قدرت قطع 36KA و ولتاژ کاری 415V AC می باشد.

کلید اتوماتیک کامپکت الکترونیکی (قابل تنظیم) 3 پل 1000 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل YS8H3P1000ES :
کلید اتوماتیک کامپکت الکترونیکی (قابل تنظیم) 3 پل 1000 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل YS8H3P1000ES، دارای قدرت قطع 50KA و ولتاژ کاری 415V AC می باشد.
کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (قابل تنظیم) 3 پل 40 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM2S3P40TA:

کلید اتوماتیک کامپکت حرارتی – مغناطیسی (قابل تنظیم) 3 پل 40 آمپر ساخت دورمن اسمیت مدل LM2S3P40TA، دارای قدرت قطع 25KA و ولتاژ کاری 415VAC می باشد.

mccb2 min

کاربرد کلید اتوماتیک :

به منظور حفاظت از تاسیسات روشنایی، برق صنعتی، سیم، کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه از کلید اتوماتیک استفاده می‌گردد. کلید‌های اتوماتیک از بعضی لحاظ نسبت به فیوز‌ها از قبیل: قطع همزمان سه فاز ودر نتیجه جلوگیری از دو فاز شدن برق و سوختن موتور‌ها، قابل بهره برداری بودن بعد از هربار قطع کاربرد گسترده تری پیدا کرده اند.

کلید‌ های اتوماتیک MCCB با جریان های نامی ۲۰ الی ۱۶۰۰ آمپر و با ابعاد متنوع تر و قدرت اتصال کوتاه تا ۵۰ کیلوآمپر در دونوع ترمومگنتیگ و الکترونیکی تولید و عرضه می‌گردند.

کلید‌ های اتوماتیک ترمومگنتیک دارای رله ‌های مگنتیک و حرارتی می ‌باشند که رله مگنتیک عمل قطع مدار در زمان اضافه جریان و رله حرارتی عملیات قطع مدار در زمان اضافه بار را بر عهده دارد و در کلید‌های اتوماتیک الکترونیکی اضافه بار و اضافه جریان توسط مدار‌های الکترونیک کنترل و فرمان قطع به رها ساز کلید داده می‌شود. Iu جریان دایم، نرم این کلید‌ها از ۱۶۰A تا ۱۶۰۰A است، اما این کلید‌ها حداکثر تا ۳۲۰۰A ساخته می‌شوند. فریم این کلید‌ها با افزایش جریان نامی آن‌ ها بزرگ می‌شود.

انواع کاربرد کلید کامپکت یا MCCB در تابلو برق :

1- حفاظت از فیدر اصلی برق : 
در تغذیه اصلی مدار ها جریان زیادی تولید می گردد که تا صدها آمپر هم می رسند هم چنین اگر کلید کامپکت قابل تنظیم باشد ، در صورت اضافه شدن مدارهای بیشتر می توان جریان قطع را تنظیم نمود.
2- حفاظت بانک خازنی :
بانک های خازنی از مهم ترین تجهیزات برای قیمت یک سیستم می باشند که حفاظت از آن ها بسیار مهم و حیاتی است. این بانک های خازنی وظیفه بهبود ضریب توان در سیستم را دارند. برای محافظت از این خازن ها همواره کلید های کامپکت مورد نیاز هستند.

3- جوشکاری :
معمولا به دلیل استفاده از قوس های الکتریکی در سیستم های جوش و بالا بودن جریان استفاده از کلیدهای کامپکت الزامی می باشد. البته در این کاربردها انتخاب مناسب کلید کامپکت همواره چالشی بسیار مهم است که بایستی دقت زیادی در انتخاب کلید لحاظ گردد.
4- جریان های پایین : 
کلیدهای کامپکت صرفا برای جریان های بالا ساخته نشده اند. برای جریان های پایین که نیازمند تغییر و تنظیم بسته به شرایطی مختلف می باشد هم می توان از کلیدهای کامپکت استفاده نمود.

 

اینستروسنتر
ارسال دیدگاه