تستر باتری چیست و انواع آن

تستر باتری چیست و انواع آن

تستر باتری چیست و انواع آن

باتری یک قطعه شیمیایی می باشد که توانایی تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی را دارا می باشد، بنابراین می توان از آن برای تامین انرژی الکتریکی تجهیزات بدون اتصال به برق استفاده کرد.

ظرفیت و ولتاژ باتری مهم ترین مشخصه های باتری می باشند. ظرفیت باتری را با آمپر ساعت (Ah) نشان می دهند و در واقع نشان دهنده مدت زمانی می باشد که باتری می تواند تجهیز را تغذیه کند که این مدت به مقدار آمپری که تجهیز می کشد وابسته می باشد. یعنی به عنوان مثال یک باتری 20 آمپر ساعت می تواند یک تجهیزی را که 10 آمپر جریان می کشد، 2 ساعت و تجهیز دیگری را که 5 آمپر جریان می کشد را 4 ساعت تغذیه کند.

باتری ها انواع مختلفی دارند، مانند باتری های یک بار مصرف نیم قلم یا قلمی، باتری های قابل شارژ مانند تستر باتری موبایل و تبلت و لپ تاپ، باتری های خورشیدی، باتری UPS، باتری خودرو و باتری های سکه ای و … .

همانگونه که اشاره شد، باتری ها قطعات شیمیایی می باشند. بنابراین با مرور زمان به دلیل تغییرات شیمیایی، مقاومت داخلی افزایش و ولتاژ کاهش می یابد و باتری کیفیت خود را از دست می دهد. بنابراین در برخی کاربردها که استفاده از باتری بسیار مهم است و سلامت و یا خراب بودن باتری اهمیت زیادی دارد، برای تشخیص خرابی ها نیاز به تستر باتری خواهیم داشت. تستر باتری با اندازه گیری ولتاژ و مقاومت داخلی باتری، وضعیت سلامت و خرابی و در آستانه خرابی باتری را مشخص می کند.

البته تستر باتری مدل های مختلفی دارد و برخی مدل ها هستند که فقط ولتاژ را تست می کنند که کافی نمی باشد و باید مقاومت داخلی باتری نیز اندازه گیری شود. برای اندازه گیری مقاومت به صورت کلی باید ولت متر موازی و آمپرمتر سری قرار بگیرد که در این حالت مقاومت اندازه گیری سیم ها نیز در اندازه گیری مقاومت تاثیر گذار است و جواب حاصل شده دقیق نخواهد بود. به همین دلیل جهت اندازه گیری دقیق تر مقاومت داخلی باتری از روش 4 ترمیناله کلوین استفاده می شود و با این روش مقاومت داخلی با بیشترین دقت اندازه گیری می شود.

در برخی ار مدل های بالاتر تستر باتری، جریان نیز اندازه گیری می شود که بر این اساس می توان ظرفیت شارژ و یا دشارژ را نیز اندازه گیری نمود، و روش کار در این حالت به این صورت است که زمانی که باتری به شارژر متصل است، توسط کلمپ جریان شارژ اندازه گیری می شود و مقدار Ah شارژ روی صفحه نمایش نشان داده می شود و هم چنین زمانی که باتری به مصرف کننده متصل است و باتری در حال دشارژ است نیز مقدار جریان اندازه گیری می شود و مجددا مقدار Ah دشارژ نیز روی صفحه نمایش نمایان می شود و در نهایت اختلاف بین این دو مقدار، ظرفیت باتری را نشان می دهد. هنگامی که باتری تستر به عنوان مثال به باتری ups متصل می گردد، تشخیص خرابی باتری ها به این صورت می تواند باشد که افت لحظه ای ولتاژ باتری ها نباید از 11 ولت و 11.5 ولت کمتر شود. اگر ولتاژ کمتر از 11 ولت نمایش داده شود، باتری فرسوده شده و عمر باتری کاهش یافته است و اگر از 9 ولت هم کمتر نشان دهد، در این وضعیت دیگر باتری ups قابل به کارگیری نمی باشد و لازم است که جایگزین شود.

انواع تستر باتری

انواع مختلفی از تسترهای باتری وجود دارد که هر کدام برای انواع و اندازه های مختلف باتری مناسب است. برخی از رایج ترین انواع در زیر شرح داده شده است.

دستگاه تست باتری الکترونیکی

از تسترهای باتری الکترونیکی و دیجیتال برای آزمایش ظرفیت باتری باقی مانده استفاده می شود.

اکثر مدل های دیجیتالی دارای صفحه نمایش LCD هستند که نتیجه تست باتری را در قالبی واضح و آسان برای خوانش ارائه می دهد. بسته به مدل خاص ، اغلب به شکل میله یا نمودار نمایش داده می شود ، این امر خوانش و تجزیه و تحلیل سریع نتایج آزمایش را از طریق رابط کاربر پسند امکان پذیر می کند.

دستگاه تستر باتری داخلی

تستر باتری خانگی یا داخلی معمولاً برای باتری های استوانه ای قابل شارژ شامل باتری های AA ، باتری های AAA و باتری های 9V PP3 استفاده می شود.

شیمی متداول باتری شامل قلیایی ، NiCd و Li-ion است. این نوع شیمی استاندارد اکثر باتری های خانگی روزمره شامل باتری های ذکر شده در بالا و انواع باتری های اضافی مانند باتری C و باتری D را پوشش می دهد. یک تستر معمولی باتری داخلی برای آزمایش ترکیبی از این انواع باتری ، اگر نه همه آنها ، مناسب خواهد بود.

تستر باتری یونیورسال

تسترهای باتری یونیورسال برای استفاده با باتری ها در اندازه های مختلف مناسب هستند. مشابه تسترهای باتری داخلی ، آنها عمدتا برای باتری های استوانه ای استفاده می شوند.

با این حال ، برخی از تسترهای ولتاژ می توانند انواع زیادی از باتری های اندازه مختلف را آزمایش کنند ، از باتری های دکمه ای کوچکتر گرفته تا باتری های بزرگتر صنعتی و خودرویی.

تستر باتری ماشین

تسترهای باتری خودرو برای استفاده با باتری های سرب اسید در نظر گرفته شده است. این تسترها به باتری های خودرو متصل می شوند تا نشان دهنده وضوح سلامت ، وضعیت و ولتاژ خروجی باتری باشد.

تسترهای باتری برای کاربردهای خودرو مهم هستند. تعیین وضعیت باتری های خودرو بسیار مهم است زیرا جریان های زیادی در هنگام راه اندازی کشیده می شوند. برای اطمینان از شرایط تست ایمن ، قبل از استفاده باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه تستر شما با باتری های سرب اسید سازگار است.

تستر باتری برای باتری های کوچک

با استفاده از باتری های کوچکتر ، ولتاژ می تواند نسبت به تخلیه باتری نسبتاً ثابت بماند. در نتیجه ، این بدان معناست که آزمایش یک باتری کوچک با مولتی متر دیجیتال استاندارد دشوار است. در عوض ، بررسی دقیق طول عمر باتری با استفاده از دستگاه تستر مخصوص باتری های کوچک بسیار آسان تر است.

بسته به مدل خاص ، تسترهای باتری برای باتری های کوچک معمولاً با باتری های 12 ولت ، باتری AA ، باتری های قلیایی و انواع دیگر قابل استفاده است. تستر باتری AA دیجیتال برای مصارف خانگی ایده آل خواهد بود و این دستگاه ها معمولاً با چندین نوع مختلف باتری کوچک نیز سازگار هستند.

تستر باتری چگونه کار می کند؟

تسترهای باتری با اعمال بار و نظارت بر ولتاژ و جریان باتری کار می کنند. فرآیند واقعی بسیار ساده است – هنگامی که عناصر رسانای تستر هر دو تماس مثبت و منفی باتری را لمس می کنند ، جریان آزاد می شود و قابل اندازه گیری است.

از آنجا که تسترهای باتری فقط جریان را اندازه گیری می کنند ، معمولاً در انواع خاصی از باتری ها نسبت به سایرین قرائت دقیق تری را ارائه می دهند. به عنوان مثال ، جریان در یک باتری قلیایی معمولاً با سرعت ثابت کاهش می یابد و هنگام آزمایش نتایج دقیق تری را به دنبال دارد. برعکس ، به عنوان مثال ، باتری های یون لیتیوم در سطوح مشخصی از شارژ افت می کنند. این بدان معناست که نتایج این نوع باتری ها به دلیل میزان دقیق شارژ آنها نادرست است.

نحوه استفاده از تسترهای باتری

همیشه توصیه می شود برای مدل خاص خود به دفترچه راهنما یا دستورالعمل های سازنده مراجعه کنید. علاوه بر این ، قبل از آزمایش باتری ، باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه تستر باتری کاملاً کار می کند و با نوع باتری مورد نظر شما سازگار است.

فرایند واقعی استفاده از دستگاه اندازه گیری ولتاژ نسبتاً ساده و سرراست است. شما باید باتری را به دستگاه تستر وارد کنید تا مطمئن شوید که قطب های مثبت و منفی هر دو باتری و تستر به درستی مطابقت دارند. قبل از مطالعه ، مطمئن شوید که باتری محکم در جای خود محکم شده است.

مانند هر ابزار یا دستگاه دیگری ، شما باید مراقب محافظت و نگهداری دستگاه تستر باتری خود باشید تا به طول عمر مفید آن کمک کنید و خطر آسیب را به حداقل برسانید. تسترهای باتری باید در شرایط سرد و خشک مانند داخل جعبه ابزار نگهداری شوند. این تجهیزات کمتر نیازمند تعمیر و نگهداری هستند و معمولاً برای تمیز نگه داشتن صفحه نمایش و عاری از گرد و خاک و کثیفی به یک پاک کننده ساده نیاز دارند. به خاطر داشته باشید ، از پارچه مرطوب استفاده نکنید زیرا ممکن است به دستگاه آسیب برساند. در عوض ، از یک پارچه تمیز یا دستمال های مخصوص تمیز کردن لوازم الکترونیکی استفاده کنید.

نحوه انتخاب بهترین تستر باتری

عوامل مختلفی در خرید تستر باتری نقش دارند. مهمتر از همه ، باید اطمینان حاصل کنید که تستر انتخابی شما با نوع یا انواع باتری مورد آزمایش شما سازگار است. ویژگی های اضافی تا حد زیادی به تنظیمات شخصی و نیازهای منحصر به فرد شما بستگی دارد.

برخی از عوامل کلیدی که هنگام جستجوی بهترین تستر باتری باید در نظر داشته باشید شامل موارد زیر است:

سازگاری با انواع باتری
قیمت متناسب با بودجه شما
برند تجاری شناخته شده و معتبر
ویژگی های اضافی ارائه شده

در نتیجه ، تصمیم گیری در مورد بهترین تستر باتری در درجه اول به نیازهای شما بستگی دارد ، بنابراین انجام تحقیقات دقیق و اطمینان از اینکه تستر انتخابی شما نیازهای شما را برآورده می کند بسیار مهم است. ما در زیر چند نمونه از بهترین و ارزان ترین تسترهای باتری موجود در بازار ایران را به شما معرفی نموده ایم. اگر هنوز در رابطه با خرید تستر باتری مناسب شک دارید می توانید با کارشناسان ما در مرجع ابزار دقیق ایران در تماس باشید.

 

تستر باطری دیجیتال مدل TES-32ساخت Tes تایوان:

تستر باطری دیجیتال مدل TES-32ساخت Tes تایوان، قابلیت اندازه گیری هم زمان مقاومت، ولتاژ و جریان باتری به صورت آنلاین و بدون نیاز به خاموش کردن باطری را دارد.

سایر ویژگی های باطری تستر دیجیتال مدل TES-32 عبارتند از:
– قابلیت مقایسه کردن نتایج
– ظرفیت باطری: 0~500 AH
– محدوده فرکانسی: 1kHz
– مقاومت: 40m/400m/4/40
– محدوده اندازه گیری ولتاژ 6V / 60 V :DC
– با قابلیت تست باطری آلکالاین، سیلیداسید و باطری های فشرده
– حافظه دستی تا 99Sets
– دارای کابل اتصال به کامپیوتر 232 RS و نرم افزار
– قابلیت ثبت اطلاعات

تستر باطری دیجیتال مدل TES-33 ساخت Tes تایوان:

باتری تستر مدل TES-33 از جمله تستر باتری هایی می باشد که قابلیت اندازه گیری جریان را نیز دارند و بر این اساس می توان ظرفیت شارژ و یا دشارژ را نیز اندازه گیری نمود. از جمله ویژگی های باتری تستر مدل TES-33 می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تست آنلاین باطری بدون نیاز به خاموش کردن باطری
– نمایش شرایط قابل قبول، اخطار وارد شده
– محدوده اندازه گیری درجه حرارت باطری: 60~20-
– با قابلیت تست باطری آلکالاین، سیلداسید و باطری های فشرده
– قابلیت ثبت اطلاعات تا 6000Sets
– حافظه دستی تا 999Sets
– ولتاژ مدار باز:حداکثر تا 5 ولت

انواع تستر باطری

باتری تستر مدل 3554 ساخت HIOKI ژاپن:

باتری تستر مدل 3554 ساخت HIOKI ژاپن، قابل حمل است که باتری های با ولتاژ حداکثر 60 ولت را نیز تست کند. باتری تستر مدل 3554 ساخت HIOKI ژاپن، دارای ویژگی هایی متناسب با تست باتری های UPS است. این باتری تستر حافظه جهت ذخیره داده های اندازه گیری دارد و همچنین قابلیت اتصال به کامپیوتر و انتقال و آنالیز داده های اندازه گیری در نرم افزار اختصاصی دستگاه را نیز دارد. باتری تستر مدل 3554، قابلیت تعویض نوک پراب در کاربردهای مختلف را دارد. ایت باتری تستر مجهز به صفحه نمایش LCD بزرگ و دارای قابلیت Hold و Memory خودکار نیز هست. باتری تستر مدل 3554 ساخت HIOKI ژاپن، قابلیت اندازه گیری ولتاژ، مقاومت و دما را دارد. رنج اندازه گیری این باتری تستر به شرح زیر است:
– قابلیت اندازه گیری حداکثر ولتاژ تا 60 ولت DC و تفکیک پذیری 10 میلی ولت
– اندازه مقاومت در بازه 3 میلی اهم تا 3 اهم با تفکیک پذیری و دقت بالا
– اندازه گیری دما در بازه 10- تا 60+ درجه سانتی گراد

انواع تستر باطری

اینستروسنتر
ارسال دیدگاه