توان سنج یا پاورمتر چیست ؟

power meter2

توان سنج یا پاورمتر چیست ؟

توان سنج و یا پاورمتر ( Power meter ) دستگاهی است که قادر به اندازه گیری کلیه پارامترهای بار از قبیل ولتاژ، جریان، توان، ضریب توان، توان راکتیو و … با دقت بالا مى باشد و مى توان از آن در پست هاى توزیع برق، موتورها و سایر نقاطى که به اندازه گیرى پارامترهاى الکتریکى نیاز است استفاده نمود. با توجه به اینکه سیستمهای الکتریکی ، خصوصا در جریان متناوب نیاز به آنالیز بسیاری از فاکتورها می باشد که در تولید و نحوه انتقال انرژی و مصرف آن در تجهیزات الکتریکی بسیار موثر می باشند، توان سنج ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. توان سنج ها در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت، پتروشیمی، نیروگاه، انتقالات برق، ایستگاه های انرژی، سیستم های خورشیدی بادی، ماشین آلات صنعتی  کاربرد فراوانی دارند.

پاور آنالایزرها به منظور اندازه گیری دقیق ویژگی های قدرت الکتریسیته دستگاه های تولید ، تبدیل و تغییر برق می پردازد. همچنین اندازه گیری دقیقی از قدرت واقعی در اینورتر ها، درایورهای موتور، تجهیزات دفتری و اداری، منابع تغذیه و ماشین آلات صنعتی به دست می دهد. امروزه پاور آنالایزر ها دارای کاربرد های بسیاری هستند، به عنوان مثال می توانند میزان انرژی در سیستم های تکفاز یا سیستم های متقارن لود سه فاز را اندازه گیری کنند با قابلیت اندازه گیری پارامتر هایی همچون ولتاژ، جریان، وات، توان اکتیو، توان راکتیو، کیلو ولت آمپر . همچنین قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت ثبت به صورت مینیموم و ماکزیمم .با پیشرفت در بهره وری انرژی و قدرت ، افزایش تقاضا برای اندازه گیری دقیق و قابل اعتماد انرژی برق وجود دارد. آنالایزر های پایدار و قابل اعتماد مهندسین را قادر می سازد که اتلاف انرژی برق در دستگاه های اینورتر ، موتور و مدار های روشنایی و برق جلوگیری کنند .

 

برای خرید توان سج به لینک های زیر مراجعه کنید

 {product 153671|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}  {product 153518|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}  {product 1802|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}
برای مشاهده لیست کامل توان سنج های موجود در سایت اینجا کلیک نمایید.


در سیستم های برق و قدرت به منظور اندازه گیری و تجزیه و تحلیل در مقیاس وات و کیلو پاور از  آنالایزر چند منظوره یا Power Analyzer Multi-Function استفاده می شود. پاور آنالایزر های چند منظوره همانطور که برای اندازه گیری انرژی استفاده می شود، همچنین می تواند برای تجزیه و تحلیل هارمونیک ها و چرخش فاز استفاده شود. بسته به زمینه استفاده ، پاورمتر کلمپی مدل UT-243 ساخت UNI-T ها در انواع مختلفی وجود دارند. برای تعمیر ، نگهداری بازرسی و تجزیه تحلیل سیستم های قدرت پاور آنالایزرهای بست دار وجود دارند و میزان جریان را به طور غیر مستقیم اندازه گیری و تجزیه تحلیل می کنند و به شما این امکان را می دهند که بدون آنکه آنها را در مدار قرار دهید به انازه گیری و آنالیز قدرت بپردازید.

همانطور که میدانید توان معرف انرژی در واحد زمان می باشد و با واحد وات اندازه گیری می شود و در الکتریسیته از حاصل ضرب ولتاژ در جریان به دست می‏ آید. این در حالی است که در سیستم های الکتریکی ، خصوصا در جریان متناوب نیاز به آنالیز بسیاری از فاکتورها می باشد که در تولید و نحوه انتقال انرژی و مصرف آن در تجهیزات الکتریکی بسیار موثر می باشند. پاور آنالایزر یا هارمونیک آنالایزر برای اندازه گیری چنین پارامترهائی نظیر ولتاژ ، جریان ، اغتشاش هارمونیک و بسیاری از پارامترهای کیفی توان طراحی شده اند . این تجهیز به همراه نرم افزار برای آنالیز ، و همچنین پراب و کلمپ جهت اندازه گیری جریان و ولتاژ سه فاز می باشد .

 

هارمونیک

هارمونیک ها، ولتاژ و جریان های الکتریکی هستند که در شبکه قدرت بر اثر نوعی از بارهای الکتریکی به وجود می‌آیند.

 

علت ایجاد هارمونیک 

در جریان متناوب و عادی شبکه‌های قدرت، ولتاژ سینوسی در یک فرکانس خاص، معمولا ۵۰ یا ۶۰ هرتز است زمانی که یک بارالکتریکی خطی به سیستم متصل می‌شود، در این حالت جریان سینوسی با همان فرکانس ولتاژ شکل می‌گیرد.

وقتی که یک بار غیر خطی مانند یکسوکنندﻩها به سیستم قدرت متصل می‌شود باعث به وجود آمدن جریانی می‌شوند که دقیقا سینوسی نیست. شکل موج جریان می‌تواند بسته به نوع بار و در اثر متقابلش با دیگر اجزا سیستم بکلی پیچیده شود. صرف نظر از پیچیدﮔﻰها شکل موج جریان که از طریق تجزیه و تحلیل سری فوریه توضیح داده می‌شود، این امکان وجود دارد که موج را به یک موج ساده تجزیه کرد که در فرکانس سیستم قدرت، در مضرب صحیحی از فرکانس اصلی رخ دهد. نمونه‌های بیشتر از بارهای غیر خطی شامل تجهیزات دفتری و اداری معمول، مانند کامپیوترها و پرینترها و همچنین درایوهای با سرعت قابل تنظیم هستند.

 

تاثیرات هارمونیک 

افزایش جریان یکی از اثرات عمدﻩی هارمونیک ‌های سیستم قدرت است. این امر به ویژه در هارمونیک سوم باعث بهم خوردن تعادل فازها و در نتیجه باعث افزایش شدید جریان در سیم نول می‌شود. در طراحی یک سیستم الکتریکی این اثر می‌تواند توجه خاصی را در تغذیه بارهای غیر خطی نیاز داشته باشد.

 

کاربرد توان سنج ها

جهت مکان یابی – عیب زدایی -پیش بینی و پیش گیری مشکلات احتمالی شبکه های توزیع و انتقال

جهت استفاده در استودیوهای صدا

جهت استفاده در شرکتهای داده پردازی – شرکت هایی که دارای سرور حساس میباشند

اپراتورهای برق صنعتی

برآورد شار راکتیو،اکتیو و شبکه

وسیله ای منحصر به فرد برای آنالیز شبکه

بیمارستان ها  و تست ترانسفورماتور قدرت تک فازو …

 

موارد مهم در انتخاب یک توان سنج

پارامترهای قابل اندازه گیری (ولتاژ، جریان، توان، ضریب توان، توان راکتیو و …) و محدوه اندازه گیری این پارامترها

دقت اندازه گیری پارامترها

قابلیت آنالایزهای مختلف(Standby،هارمونیکی ولتاژ و جریان تا هارمونیک 99 ام،هارمونیک کلی THD-F)

رسم دیاگرام گرافیکی

قابلیت برنامه ریزی در محل و اتصال به انواع CT و PT

قابلیت استفاده در سیستم تک فاز و سه فاز سه سیمه و چهار سیمه

قابلیت اتصال به کامپیوتر و ذخیره اطلاعات بر روی حافظه جانبی

 

معرفی پاورمتر کلمپی مدل UT-243 ساخت UNI-T

ut-233

پاورمتر کلمپی مدل UT-243 ساخت UNI-T دستگاهی که برای اندازه گیری ولتاژ AC و جریان ، توان فعال ، قدرت ظاهری ، توان راکتیو ، ضریب توان ، زاویه فاز ، فرکانس و انرژی فعال طراحی شده است. پاور متر کلمپی مدل UT-243 جریان AC را تا رنج 1000 آمپر و ولتاژ AC را تا رنج 600 ولت اندازه گیری می کند. پاورمتر کلمپی یونیتی UT-243 توان اکتیو را تا رنج 600 کیلووات و توان ظاهری را تا رنج 600KVA و توان راکتیو را تا رنج 600 کیلووار اندازه گیری می کند.
ضریب توان قابل اندازه گیری در این پاورمتر کلمپی در رنج 0.3 تا 1 می باشد کلمپ پاورمترUT-243 هم چنین انرژی اکتیو را در رنج 1 تا 9999 کیلووات ساعت اندازه گیری می کند. رنج فرکانس قابل اندازه گیری در این کلمپ در رنج 40 هرتز تا 80 هرتز می باشد. پاورمتر کلمپی مدل UT-243 به صورت TRUE RMS بوده و اتورنج می باشد و دارای چراغ پس زمینه جهت قرائت ساده تر مقادیر نیز هست. کلمپ پاورمتر UT-243 یونیتی توانایی اتصال به کامپیوتر توسط کابل USB را نیز دارا می باشد. پاورمتر کلمپی مدل UT-243 توانایی تعیین توالی فاز را نیز دارا می باشد و همچنین می تواند هارمونیک مرتبه 1 تا 20 را نیز آنالیز کند.

 

ویژگی پاورمتر کلمپی دیجیتال UT-243 UNI-T :

1. اندازه گیری ولتاژ / جریان واقعی RMS
2. اندازه گیری 3 سیم 3 فاز ، 3 فاز 4 سیم و تک فاز 2 سیم
3. صفحه نمایش دوگانه LCD این دستگاه تا 10000 عدد را شمارش کنید
4- تشخیص توالی فاز
5. حالت حداکثر / حداقل
6. محدوده خودکار ، خاموش کردن خودکار ، نور پس زمینه ، نشانه های باتری کم
7. مجهز به رابط USB و CD نرم افزار PC

 

مرجع ابزاردقیق ایران
ارسال دیدگاه