کاربردهای متفاوت ترمومتر لیزری از خانه تا کارخانه

یافتن دماسنج مادون قرمز زمان و تحقیق می خواهد. کاربردهای دماسنج مادون قرمز بسیار زیاد است، در حالی که ممکن است برای یک پروژه بهبود خانه یکی را بخرید، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در اطراف خانه‌تان استفاده کنید. انتخاب بهترین دماسنج مادون قرمز برای پروژه های خانه شما به نیازهای خانه شما و هر چیز دیگری که می توانید تصور کنید بستگی دارد.

شما می توانید گرما را از طریق طول موج های انرژی آزاد شده در مناطقی که گرما یا تشعشع کمتر یا بیشتر وجود دارد، تشخیص دهید. آنها قابل مشاهده خواهند بود زیرا مولکول های در مناطق مختلف یک سطح کم و بیش فعال خواهند بود. هر چه سطح گرمتر باشد، مولکول ها بیشتر در حال حرکت خواهند بود.

دماسنج مادون قرمز چیست؟

دماسنج مادون قرمز یک دستگاه پرتابل است که می تواند پس از اسکن بخش هایی از یک جسم یا منطقه با لیزر داخلی و بازخوانی دما آن  را روی صفحه نمایش ،نمایش دهد. کاربرد اصلی دماسنج مادون قرمز، خواندن یک نقطه خاص بر روی سطح دیوار، تهویه، خودرو یا مواد غذایی است.

دماسنج مادون قرمز چگونه کار می کند؟

دماسنج مادون قرمز دارای یک لیزر است که به هدف گیری دماسنج در یک منطقه خاص برای اندازه گیری دمای دیوار یا منطقه کمک می کند. لیزر دمای خارج شده از دیوار یا منطقه را می خواند و دما را بر حسب واحد روی دستگاه نمایش می دهد.

توانایی خواندن دمای یک منطقه از راه دور هنگام آزمایش دمای اقلام یا مناطقی که ممکن است بسیار داغ باشند مانند موتور ماشین یا بوقلمون روز شکرگزاری مفید است. در حالی که همه انواع دماسنج های مادون قرمز یکسان کار نمی کنند، اما همه آنها یک اصل اساسی دارند. دماسنج مادون قرمز یک تفنگ دستی با اشاره و کلیک است که می توانید آن را روی یک سطح بگیرید تا دمای غذا، خودرو یا نقاط ضعیف عایق را دریافت کنید.

یک دماسنج مادون قرمز از لیزر برای علامت گذاری نقطه ای که می خواهید برای اندازه گیری دما استفاده کنید، استفاده می کند. لیزر می‌تواند به شما کمک کند مرکز چیزی را که می‌خواهید دمای آن را دریافت کنید علامت بزنید.

دماسنج های مادون قرمز هنگام اندازه گیری بیشتر موارد خوب و دقیق هستند، اما سطوح بازتابنده می توانند اندازه گیری را دشوارتر کنند زیرا خواندن انرژی مادون قرمز دشوار است. هر چه سطح براق تر باشد، تابش آنها بالاتر است. بهترین راه برای خوانش دقیق این است که چندین بار از یک نقطه و ناحیه اطراف نقطه میانی خوانش کنید.

همانطور که خواندن خود را انجام می دهید، می توانید حساسیت دمای مادون قرمز eh را در حین کار تنظیم کنید تا بهترین و دقیق ترین خواندن را به شما ارائه دهد. شما باید دستورالعمل های سازنده را در حین کار در نظر بگیرید تا تنظیمات را درست انجام دهید و بیشترین بهره را از خواندن خود ببرید. هر چه در برخی از تفنگ های دمایی مادون قرمز دستی از هدف خود دورتر شوید، دقت آنها کمتر می شود.

در حالی که از تفنگ مادون قرمز خود استفاده می کنید، به لیزر نگاه نکنید و اگر انواع مختلف غذا را اندازه می گیرید، قبل از اندازه گیری باید غذا را هم بزنید. همچنین اگر از دماسنج مادون قرمز در دمای شدیدا پایین مانند فریزر یا خارج از منزل در تابستان استفاده می کنید، بهتر است قبل از خواندن دمای آن را در نظر بگیرید.

انواع مختلف دماسنج های مادون قرمز چیست؟

انواع مختلفی از دماسنج های مادون قرمز وجود دارد، و در حالی که آنها اغلب به طور مشابه کار می کنند. برخی از دماسنج ها به دلیل شکل یا طراحی برای برخی از موقعیت ها بهتر عمل می کنند.

دماسنج نقطه ای مادون قرمز

یک دماسنج مادون قرمز نقطه ای، یک پیرومتر، شبیه یک تفنگ رادار است. شما می توانید دمای یک سطح را تشخیص داده و آن را اندازه گیری کنید. دماسنج مادون قرمز نقطه ای، اندازه گیری دمای ناحیه خاصی را که برای تحقیق یا لمس دشوار است، آسان می کند.

دماسنج مادون قرمز نقطه ای ابزار رایج تکنسین های HVAC است. آنها از دماسنج بر روی سیستم های تهویه در ساختمان برای بررسی نقطه ای دما در سراسر سیستم برای نشتی یا نقاط ضعیف استفاده می کنند.

میدان دید (FOV) نقطه به صورت تبدیل فاصله به نقطه (D:S) نمایش داده می شود. هرچه این عدد بزرگتر باشد، قرائتی که دریافت می کنید دقیق تر است، مثلاً نسبت 50:1 دقیق تر از نسبت 20:1 است.

سیستم های اسکنر مادون قرمز

سیستم اسکنر مادون قرمز سیستمی بزرگتر است که با در نظر گرفتن کارخانه های تولیدی و نوار نقاله طراحی شده است. آنها پس از اتمام ساخت، اقلام را روی تسمه های نقاله مانند ورق های فلزی یا شیشه ای اسکن می کنند تا نقاط ضعیفیکه در کنترل کیفیت محصول نهایی  تاثیر دارد را بررسی کنند.

دوربین های حرارتی مادون قرمز

دوربین تصویربرداری حرارتی مادون قرمز تشعشع (گرما) می تواند گرما را  در یک منطقه ی بزرگ تشخیص دهد و شما یک تصویر دو بعدی از منطقه دریافت می کنید. دوربین ها برای اندازه گیری و خوانش دقیق به نرم افزار و سخت افزار نیاز دارند. آن‌ها تصاویر را نمایش می‌دهند و خوانش‌ها را در زمان واقعی نشان می‌دهند و با کمک نرم‌افزار طراحی‌شده مخصوص، به ارائه تصویری عمیق‌تر از یک ساختمان یا آیتم کمک می‌کنند.

اینستروسنتر ارائه دهنده انواع ترمومترهای لیزری می باشد،جهت مشاهده و خرید این دماسنج های غیر تماسی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/temperature-test-equipment/non-contact-thermometer/

 

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه