نشت یاب اشعه مایکروویو چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

نشت یاب اشعه مایکروویو چیست؟

نشت یاب مایکروویو یک دستگاه الکترونیکی است که می تواند برای تشخیص تولید تشعشعات مایکروویو از منابعی از جمله اجاق های مایکروویو استفاده شود.

نشت یاب اشعه مایکروویو برای چه مواردی استفاده می شود؟

نشت یاب های مایکروویو ابزاری تخصصی هستند که برای یک هدف خاص طراحی شده اند. آنها هیچ کارکرد دیگری ندارند.

آنها عمدتاً برای بررسی نشتی تشعشعات اجاق های مایکروویو استفاده می شوند. با این حال، آنها را می توان بر روی سایر وسایل خانگی که امواج مایکروویو در محدوده فرکانس اعلام شده منتشر می کنند، مانند تلفن های همراه استفاده کرد.

اگرچه لزوما یک ابزار حرفه ای نیستند، اما می توانند توسط تسترهای PAT الکتریکی استفاده شوند. PAT (تست دستگاه قابل حمل) بخشی از مقررات بهداشتی و ایمنی برای اطمینان از عملکرد صحیح وسایل الکتریکی است.

آزمایش تشعشع مایکروویو در آزمایش PAT ضروری نیست، اما گاهی اوقات می‌توان آن را با هزینه اضافی اضافه کرد.

نشت یاب مایکروویو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پوشش نشت یاب مایکروویو

نشت یاب مایکروویو محفظه های پلاستیکی مختلف بدنه نشت یاب های مایکروویو می تواند بسیار متفاوت باشد و می تواند ظاهر دستگاه را تغییر دهد. حتی اگر ممکن است متفاوت به نظر برسند، این روش عملکرد آشکارساز نشت مایکروویو را تغییر نمی دهد.

حسگر

تنها بخش خارجی دستگاه الکترونیکی نشت یاب مایکروویو است. هر امواج مایکروویو موجود در هنگام آزمایش توسط سنسور دریافت می شود. حسگرها می توانند از نظر شکل و اندازه متفاوت باشند، اما باید بخشی از ابزار به راحتی قابل شناسایی باشند و با دستورالعمل های استفاده ارائه شده مشخص شوند.

نشانگر آنالوگ

یک نشانگر نشت یاب مایکروویو آنالوگ دارای یک سوزن است که به یک ترازو اشاره می کند. مقیاس می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی به بخش های سبز و قرمز تقسیم می شود که به ترتیب سطوح ایمن و ناایمن را نشان می دهند.

نشانگر دیجیتال

آشکارسازهای نشت یاب مایکروویو دیجیتال دارای صفحه نمایش LCD (صفحه نمایش کریستال مایع) هستند که خوانش عددی را به واحد میلی وات بر سانتی متر مربع (mW/cm2) نشان می دهد.

نشت یاب مایکروویو چگونه کار می کند؟

آشکارسازهای نشت مایکروویو با اندازه گیری قدرت تشعشعات الکترومغناطیسی کار می کنند که بر حسب میلی وات بر سانتی متر مربع (میلی وات بر سانتی متر مربع) اندازه گیری می شود.

استاندارد پذیرفته شده برای حداکثر نشت تشعشع اجاق مایکروویو 5mW/cm2 است. آشکارسازهای نشت مایکروویو که قرائت عددی (آنالوگ) را نمی دهند، از این سطح برای جداسازی قرائت های ایمن و ناایمن استفاده می کنند.

خواندن مقدار بستگی به فاصله بین منبع و دستگاه دارد. این بدان معناست که آشکارساز نشت مایکروویو باید در فاصله ثابتی از منبع مایکروویو قرار گیرد که معمولاً در فاصله 5 سانتی متری توصیه می شود، اما قبل از استفاده، مشخصات سازنده را بررسی کنید.

برخی از آشکارسازهای نشت مایکروویو دارای سنسور هستند، بنابراین زمانی که قسمت دیگری از دستگاه با مایکروویو تماس پیدا می کند، فاصله مناسب برای خواندن است. این امر خطر خطای انسانی را کاهش می دهد و باید نتیجه قابل اعتمادتری را ایجاد کند.

یک آشکارساز نشت مایکروویو به طور کلی دارای یک محدوده فرکانس اعلام شده است، معمولاً 3 مگاهرتز تا 3 گیگاهرتز، که شامل اجاق‌های مایکروویو است که معمولاً فرکانس 2450 مگاهرتز (2.45 گیگاهرتز) دارند و همچنین باید شامل سایر لوازم خانگی تابشی نیز باشد.

اکثر نشت یاب های مایکروویو قبل از خرید کالیبره شده‌اند و کاربر نمی‌تواند آنها را مجددا کالیبره کند. کالیبراسیون به معنای مقایسه قرائت یک ابزار با یک استاندارد تعیین شده برای اطمینان از دقت ابزار است.

برخی از نشت یاب های اشعه مایکروویو را می توان قبل از هر بار استفاده صفر کرد. این جایی است که پیش از قرار گرفتن ابزار در نزدیکی منبع مایکروویو، هرگونه قرائت پس‌زمینه پاک می‌شود.

چگونه از نشت یاب اشعه مایکروویو استفاده کنیم؟

مرحله 1 – نشت یاب اشعه مایکروویو را روشن کنید

اگر دکمه روشن””ON وجود دارد، آن را فشار دهید تا ابزار فعال شود.

مرحله 2 – نشت یاب مایکروویو صفر

در صورت لزوم، دکمه مربوطه را فشار دهید یا صبر کنید تا نشت یاب مایکروویو به صفر برسد. دستورالعمل‌های مربوط به هر مدل را بررسی کنید تا متوجه شوید، در صورت وجود، چه اقدامی لازم است.

مرحله 3 – مایکروفر را آماده کنید

یک ظرف مایکروویوی پر از آب را در مایکروویو قرار دهید و آن را به مدت تقریبی 30 تا 60 ثانیه روشن کنید..

مرحله 4 – امواج مایکروویو را تشخیص دهید

نشت یاب مایکروویو را در فاصله مشخص شده از مایکروفر دور نگه دارید. ردیاب را در این فاصله در اطراف مایکروویو عملیاتی حرکت دهید، با تمرکز روی درزگیر درب، هر نقطه آسیب پذیر دیگری را تخلیه کنید.

مرحله 5 – نتایج را تفسیر کنید

همانطور که اجاق مایکروویو را آزمایش می کنید، خوانش را کنترل کنید تا مطمئن شوید که در سطوح ایمن (زیر 5 میلی وات بر سانتی متر مربع) است. اگر اینطور نیست، فوراً آن را جدا کنید و قبل از استفاده، تعمیر یا دور انداختن مایکروویو، مایکروویو را مورد بازرسی قرار دهید

اینسترو سنتر ارائه دهنده انواع تجهیزات نشت یاب از جمله دستگاه نشت یاب اشعه مایکروویو می باشد جهت مشاهده و حرید دستگاههای نشت یاب امواج مایکروویو می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://instrucenter.com/product-category/portable-test-equipment/other-test-equipment/radiation-scanner/

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه