انواع دماسنج و عملکرد آنها

انواع دماسنج و عملکرد آنها

انواع دماسنج و عملکرد آنها

انواع دماسنج و عملکرد آنها رو در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد : به طور کلی دماسنج نوعی ابزار اندازه گیری است که برای تعیین دمای جسم و شئ مورد استفاده قرار می گیرد. به معنای دیگر برای دیدن گرما یا سردی شئ یا جسم به کار می رود.

برخی از دماسنج ها جدا از اینکه برای اندازه گیری دمای اجسام مورد استفاده قرار می گیرند، برای اندازه گیری دمای اتاق، سوخت و به عنوان نشانگر گرما در ابزارهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. دماسنج که اغلب مردم با آن مواجه می شوند و آن را میشناسند، دماسنج دیجیتالی به عنوان یک وسیله پزشکی است.

در برخی دماسنج ها خطوطی وجود دارند که همراه با اعداد به عنوان مقیاس استفاده می شوند و جزء اصلی آنها یک ماده دماسنجی است. این ماده دماسنج زمانی که دماهای گرم یا سرد را دریافت می کند واکنش نشان می دهد تا بتوان نتایج اندازه گیری دما را به دست آورد.

این ماده معمولاً به شکل مایع است، البته برخی از آنها بسته به نوع دماسنج مایع نیستند. انواع مختلفی از دماسنج ها وجود دارند که عملکردهای مربوط به خود را دارند. برای اینکه هنگام استفاده از آنها اشتباه انتخاب نکنیم، بیایید با انواع دماسنج و عملکرد آنها آشنا شویم.

1. دماسنج جیوه

دماسنج جیوه ای دماسنجی است که از جیوه به عنوان پرکننده استفاده می کند. هنگامی که دمای بالا توسط جیوه جذب می شود، جیوه منبسط می شود و شروع به بالا رفتن می کند تا جایی که دمای جسم را نشان می دهد.
با این حال، هنگامی که دما کاهش می یابد، موقعیت جیوه در جای خود باقی می ماند. این به این دلیل است که یک انقباض وجود دارد که از پایین آمدن جیوه جلوگیری می کند. برای پایین آوردن آن به حالت اولیه، باید آن را وارونه آویزان کنید. پس از بازگشت به محل اصلی خود، می توان از آن برای اندازه گیری دمای جسم دیگری استفاده کرد.

دماسنج جیوه

این دماسنج یک دماسنج است که اغلب برای تعیین دمای بدن در هنگام تب استفاده می شود. اما با گذشت زمان، این دماسنج با یک دماسنج دیجیتالی جایگزین شده است که نتایج اندازه گیری آن را آسان تر می توان مشاهده کرد.
با این حال، این دماسنج معمولاً برای اهداف عملی آزمایشگاهی استفاده می شود. از آنجایی که حاوی جیوه است که یکی از مواد خطرناک است، استفاده از این دماسنج زیاد توصیه نمی شود. اگر شکسته شود بسیار خطرناک خواهد بود.

2. دماسنج الکلی

این دماسنج شبیه دماسنج جیوه ای است با این تفاوت که ماده پرکننده در این دماسنج الکلی است. الکل ها به تغییرات دما حساس تر هستند به طوری که هنگام خواندن نتایج اندازه گیری می توان حجم آنها را به وضوح دید.

علاوه بر این، این دماسنج ایمن تر از دماسنج جیوه ای است. این دماسنج را دماسنج حداقل نیز می نامند زیرا می تواند دماهای پایین را اندازه گیری کند.

دماسنج الکلی

3. دماسنج بی متال مکانیکی

دماسنج بی متال (دوفلزی) مکانیکی دماسنجی است که از خواص دو فلز با ضرایب انبساط متفاوت بهره می برد. همانطور که از نام آن پیداست، بی به معنای دو و فلز به معنای فلز است. هنگامی که دما تغییر می کند، دو فلز منبسط شده و شروع به تاب برداشتن می کنند.

این زمانی است که سوزن دماسنج در پاسخ به انحنای دو فلز حرکت می کند و دمای اندازه گیری شده را نشان می دهد.

دماسنج بی متال مکانیکی

اصل کار این دماسنج به این صورت است که وقتی دما بالا می رود ، نوار دو فلزی به سمت فلز با ضریب انبساط بالا خم می شود یا برعکس. این دماسنج دو فلزی برای اندازه گیری دمای ترموستات ها، اجاق ها، گریل ها و سایر ابزارهای صنعتی به عنوان شاخص آستانه گرما استفاده می شود.

4. دماسنج دیجیتال

دماسنج دیجیتال یک دماسنج است که معمولاً برای اندازه گیری دمای بدن افراد با قرار دادن آن در زیر بغل یا در دهان استفاده می شود. این دماسنج از پلاستیک ساخته شده و به شکل لوازم التحریر است. و از حسگر الکترونیکی برای تشخیص دمای بدن استفاده می کند.

این دماسنج به تغییرات دما بسیار حساس بوده و استفاده از آن بسیار آسان است. پس از قرار دادن آن در زیر بغل یا دهان، قبل از اینکه نمایشگر روی دماسنج دیجیتال دما را نشان دهد و در آن عدد ثابت بماند، برای لحظه ای مکث می کند.

استفاده ساده آن باعث شده است که این دماسنج به طور گسترده برای اهداف بهداشتی، اهداف آزمایشگاهی و حتی پخت و پز استفاده شود.

دماسنج دیجیتال
5. دماسنج مادون قرمز

دماسنج مادون قرمز یک دماسنج برای اندازه گیری دمای جسم یا قسمت خاصی از بدن بدون تماس با جسم است زیرا از نور مادون قرمز یا لیزر استفاده می کند. روش کار آن با تشخیص تشعشعات حرارتی ساطع شده از اجسام با نور مادون قرمز است.

این نوع دماسنج اخیرا بسیار رایج شده است و برای اندازه گیری دمای بدن افراد قبل از ورود به جمعیت برای رعایت پروتکل های بهداشتی در طول همه گیری COVID-19 استفاده می شود.
دماسنج مادون قرمز

6. دماسنج پروب دار

دماسنج پروب دار یک دماسنج است که دارای سنسوری با نوک مخروطی است که توسط یک کابل بلند به دستگاه متصل می شود. نوک نوک تیز آن چیزی است که برای تشخیص گرما کار می کند.

این دماسنج عموماً در زمینه های بهداشتی، آزمایشگاهی، خرده فروشی و مواد غذایی با فرو بردن نوک دماسنج درون جسم مورد استفاده قرار می گیرد. طول کابل به اندازه ای است که در استفاده از آن انعطاف پذیری ممکن باشد.
دماسنج پروب دار

7. دماسنج دیوارری

همانطور که از نام آن پیداست، این دماسنج به دیوار اتاق آویزان می شود. دماسنج دیواری برای اندازه گیری دمای اتاق کار می کند که معمولاً از چوب مجهز به لوله های مویین پر از جیوه یا الکل است.

مانند دماسنج‌های جیوه‌ای و الکلی، مایع موجود در این لوله مویین در اثر برخورد با دمای بالا منبسط می‌شود. دماسنج های دیواری نیز بر حسب واحدهای سانتیگراد و فارنهایت ارائه می شوند.

دماسنج دیواری

8. دماسنج مقاومتی(رزیستنس)

دماسنج مقاومتی دماسنجی است که برای اندازه گیری دماهای بالا بین 250- تا 700 درجه سانتی گراد استفاده می شود. روش کار این دماسنج با ثبت تغییرات در مقاومت مایعی است که از طریق یک سیم پلاتین پیچیده شده در اطراف یک شیشه یا ماده سرامیکی جریان می یابد.

پلاتین به دلیل دقت خوب و محدوده دمایی وسیع آن استفاده می شود. با این حال، اگر پلاتین وجود نداشته باشد، می توان آن را با مس یا نیکل جایگزین کرد. این دماسنج عموما در زمینه های اتوماسیون و کنترل فرآیند استفاده می شود.

دماسنج مقاومتی(رزیستنس)

9. دماسنج حداکثر-حداقل

دماسنج حداکثر- حداقل برای اندازه گیری حداکثر دما و حداقل دمای یک مکان در یک بازه زمانی معین استفاده می شود. این دماسنج توسط جیمز سیکس بلانی اختراع شده است، بنابراین به این دماسنج، دماسنج سیکس بلانی نیز می گویند.

اصل کار این است که وقتی دما افزایش می‌یابد، جیوه موجود در توپ منبسط می‌شود و به قسمت باریک فشار می‌آورد تا وارد لوله مویرگی مقیاسی شود.

دماسنج حداکثر-حداقل
نوک جیوه در سمت راست بالاترین دمای هوا را نشان می دهد. سپس هنگامی که دمای هوا کاهش می یابد، ستون جیوه در جای خود باقی می ماند زیرا توسط یک لوله باریک نگه داشته می شود. برای بازگرداندن آن به حالت اولیه، لازم است آن را کامل بچرخانید.

10. دماسنج مقاومتی(رزیستور)

دماسنج مقاومتی دماسنجی است که از تغییرات مقاومت هادی در اثر تغییر دما بهره می برد. این دماسنج از قطعات الکترونیکی با دقت بالایی ساخته شده است. این ابزار معمولاً در صنعت یافت می شود که برای اندازه گیری دمای لوله های سوخت گاز استفاده می شود.

قیمت این دماسنج بسیار گران است به طوری که فقط در مقیاس صنعتی استفاده می شود.
دماسنج مقاومتی(رزیستور)
11. دماسنج رطوبت

دماسنج رطوبت یک دماسنج است که رطوبت اتاق را اندازه گیری می کند. این دماسنج مجهز به سنسور الکترونیکی است که می تواند دمای اتاق را نیز اندازه گیری کند. بنابراین مقدار دما در این دماسنج با توجه به تغییرات رطوبت اتاق تغییر می کند.
این دماسنج را می توان در اتاق آزمایشگاه یا در خانه به عنوان لوازم جانبی خانه پیدا کرد زیرا گاهی اوقات به ساعت نیز مجهز است.
دماسنج رطوبت
انواع دماسنج و عملکرد آنها هستند. هر دماسنج مزایا و معایب خاص خود را دارد. پس از دانستن انواع دماسنج های بالا، مطمئن شوید که وقتی می خواهید دمای جسمی را اندازه گیری کنید، دوباره دماسنج اشتباهی را انتخاب نکنید.

tehrani
ارسال دیدگاه