در مورد تست و ایمنی کلید محافظ جان بیاموزید

در مورد تست و ایمنی کلید محافظ جان بیاموزید

در مورد تست و ایمنی کلید محافظ جان بیاموزید

کلید محافظ جان سطحی از حفاظت شخصی را ارائه می دهد که فیوزهای معمولی و قطع کننده های مدار نمی توانند آن را فراهم کنند. کلید محافظ جان یا RCD ها. سوئیچ های ایمنی هستند که از برق گرفتگی در خانه ها و مشاغل افراد جلوگیری می کنند. این دستگاه با ورود به یک خاصیت از صفحه اصلی توزیع ، جریان برق را کنترل می کند. افزایش جریان برق یا عدم تعادل در توان الکتریکی می تواند باعث جراحت یا مرگ شود. در صورت عدم تعادل در برق ، سوییچ به طور خودکار برق را قطع می کند. نصب حداقل دو کلید در یک ساختمان باعث می شود تا مدارهای الکتریکی به طور مساوی تقسیم شوند. با جلوگیری از برق گرفتگی ، و اجازه می دهد برخی از چراغ ها و برق در ساختمان روشن بماند ، ایمنی دو برابر افزایش می یابد.

کلید محافظ جان برای محافظت در برابر خطرات برق گرفتگی و آتش سوزی ناشی از جریان های زمین طراحی شده اند. به عنوان مثال ، اگر هنگام چمن زنی ، کابل را قطع کرده و به طور تصادفی سیم هایی که برق در آن جریان دارد را که در معرض آن قرار گرفته اید لمس کرده اید و یا دستگاهی معیوب بیش از حد گرم شده و باعث جریان برق به زمین می شود. این کلید ها بسیار حساس هستند و در طی 10 تا 30 میلی ثانیه فعال می شوند و جریان برق را متوقف می کنند.

انواع کلید محافظ جان

انواع مختلف RCD وجود دارد که می توان از آنها برای اطمینان از اینکه شما همیشه تا حد ممکن ایمن هستید استفاده کرد.

کلید محافظ جان فیکس

این کلیدها در واحد مصرف کننده (جعبه فیوز) نصب می شوند و می توانند از مدارها یا مدارهای شخصی محافظت کنند. یک RCD ثابت بالاترین سطح حفاظت را ایجاد می کند زیرا از تمام سیم کشی ها و پریزهای مدار و هرگونه لوازم متصل محافظت می کند.

کلید محافظ جان سوکت-خروجی

این کلیدها پریزهای ویژه ای هستند که RCD در آنها تعبیه شده است و می تواند به جای پریزهای استاندارد استفاده شود. این نوع کلید فقط از فردی که با تجهیزات درگیر است ، از جمله سرب آن ، که در پریز خروجی مخصوص متصل است ، محافظت می کند.

کلید محافظ جان پرتابل

این کلیدها به هر سوکت خروجی استاندارد متصل می شوند. سپس می توان یک دستگاه را به RCD متصل کرد. وقتی نه RCD های ثابت و نه سوکت در دسترس باشند ، مفید هستند اما مانند RCD های سوکت خروجی ، فقط از فردی که با تجهیزات در تماس است ، از جمله سرب آن ، متصل به RCD قابل حمل ، محافظت می کند. RCD های قابل حمل به یک سوکت ثابت متصل هستند و برای نظارت بر وسایل در مناطق پر خطر مانند کارگاه ها ، فضای باز یا مکان های مرطوب مناسب هستند. آنها باید در مواردی استفاده شوند که قبلاً ارائه نشده باشد یا ناشناخته باشد.

چه مقرراتی برای تست کلید محافظ جان اعمال می شود؟

قوانین نصب کلید محافظ جان نشان می دهد که شرکت باید حداقل دو کلید rcd به تابلو اصلی متصل داشته باشد. با این حال ، مقررات انطباق ممکن است براساس اندازه ساختمان و جریان جاری به هر بخش از آن متفاوت باشد. در صورت عدم رعایت مقررات ، شرکت می تواند جریمه ای به میزان مناسب داشته باشد.

آیا کلید محافظ جان ها قابل اطمینان هستند؟

RCD های ثابت حدود 97٪ قابل اعتماد هستند. اگر به طور منظم تست شوند ، این عملکرد بهبود می یابد. اگر از RCD ثابت برخوردار باشید ، خطر شوک الکتریکی برای شما و خانواده شما کاهش می یابد. همچنین می تواند از خانه شما در برابر آتش سوزی ناشی از خرابی سیم کشی یا لوازم خانگی محافظت کند.
به یاد داشته باشید اگرچه این کلیدها خطر مرگ یا جراحت ناشی از شوک الکتریکی را کاهش می دهد اما نیاز به مراقبت را کاهش نمی دهد. سیم خود را حداقل 10 سال یک بار بررسی کنید تا از ایمنی خود ، خانواده و خانه اطمینان حاصل کنید. اگر مشکلی در سیم کشی یا یک وسیله برق پیدا کردید ، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید و یا با برقکار خود تماس بگیرید.
تست را فراموش نکنید باید تقریباً هر سه ماه تمام این کلید های ثابت و سوکت را آزمایش کنید. تولیدکنندگان توصیه می کنند RCD های قابل حمل هر بار که از آنها استفاده می کنید تست شوند.

تست کلید محافظ جان هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

تست RCD باید هر سه ماه یکبار به اتمام برسد و مستند شود تا مطابقت داشته باشد. یک دکمه تست روی دستگاه وجود دارد که باید فشار داده شود تا مشخص شود آیا سوئیچ به درستی کار می کند. اگر برق قطع شود به درستی کار می کند. اگر برق قطع نشود ، باید یک برقکار را صدا زد تا سوئیچ را دوباره آزمایش کند ، تعمیر کند یا جایگزین کند. اکیداً توصیه می شود که همه صاحبان خانه ، دستگاه ها را برای ایمنی نصب کنند. هزینه نصب کلید محافظ جان ، به ویژه در مقایسه با ایمنی اعضای خانواده ، اسمی است. برای اینکه مطابق با استاندارد باشید ، باید فواصل آزمون فوق را در بخش بالا رعایت کنید.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در کشور ما مشاهده می شود این است که همه مشغول هستند و بسیار راحت این تاریخ ها را از فراموش می کنند و با استانداردها مطابقت نداشت.

قیمت کلید محافظ جان چقدر است؟

قیمت کلید محافظ جان پلاگین می تواند در حدود 30 دلار باشد. قیمت کلید محافظ جان ثابت نسبت به مدل قبلی بیشتر است ، چون درجه حفاظت بیشتری برای کمک به امنیت خانواده و محیط کار شما فراهم می کند. هزینه های نصب متفاوت خواهد بود ، بنابراین توصیه می کنیم قبل از ادامه کار چندین قیمت دریافت کنید. مرجع ابزار دقیق بهترین قیمت کلید محافظ جان دورمن اسمیت را باکیفیت بالا را ارائه می دهد و آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد.

چرا کلید محافظ جان را تست می کنیم؟

برخی از وسایل برقی و سیم کشی های قدیمی ممکن است مقدار کمی نشت زمین داشته باشند که می تواند RCD را قطع کند. با هر وسیله الکتریکی اضافی که به برق متصل است ، نشت زمین افزایش می یابد و اگر کلید مرتباً از آن خارج شود ، ممکن است مدار دچار قطعی شود. در صورت بروز خطا ، توصیه می کنیم سیم و لوازم خود را توسط برقکار بررسی کنید تا در صورت قطع شدن RCD از آن اطمینان حاصل کند.
با استفاده از RCD که به درستی نصب شده است و آزمایش منظم برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها ، می توان از بیشتر خسارات برقی جلوگیری کرد. این کلیدها همچنین از آتش سوزی ناشی از نقص در دستگاه ، ابزار و سیم کشی محافظت می کند. اگر این مشکلات ها شناسایی نشوند می توانند باعث آتش سوزی یا جراحت شخصی شوند و وسیله ای برای تشخیص زود هنگام عیب است.
دوربین های حرارتی قادر به انجام کلیه الزامات آزمایش RCD شما هستند و پس از اتمام ، گزارش جامع و گواهی انطباق را برای شما صادر می کنند. اگر RCD به درستی نگهداری شود نه تنها می تواند به جلوگیری از آتش سوزی به دلیل نقص در دستگاه یا سیم کشی کمک کند بلکه باعث نجات جان افراد می شود.

در هنگام تست کلید محافظ جان چه کاری انجام می شود؟

کلید محافظ جان ها باید تست شوند. الزامات در مقررات زیر بیان شده است:

  • اثربخشی RCD باید با آزمایش شبیه سازی شرایط خطای مناسب و مستقل از هرگونه آزمایشی یا دکمه آزمایش در دستگاه گنجانده شود .
  • در مواردی که کلید محافظ جان 30میلی آمپر از حفاظت اضافی برخوردار است ، زمان کارکرد نباید بیش از 40 میلی ثانیه در جریان باقیمانده 5 دقیقه باشد.
  • آزمایشات در سمت بار کلید محافظ جان بین هادی فاز مدار محافظت شده و cpc مربوطه انجام می شود. قبل از تست باید هر بار یا وسیله ای جدا شود. ابزار تست کلید محافظ جان برای کار به چند میلی آمپر نیاز دارد. این به طور معمول از فاز و خنثی مدار مورد آزمایش بدست می آید. هنگام تست کلید محافظ جان سه فاز که از مدار سه سیم محافظت می کند ، لازم است سیم خنثی دستگاه به زمین متصل شود. این بدان معنی است که جریان آزمایش توسط جریان منبع تغذیه افزایش می یابد و باعث می شود برخی از
  • دستگاه ها در طول آزمایش 50٪ کار کنند ، احتمالاً زمان کار نادرستی را نشان می دهد. در این شرایط لازم است قبل از خراب شدن RCD ، پارامترهای عملکرد RCD را با سازنده بررسی کنید.
  • الزامات آزمایش RCD نشان می دهد که یک مدیر لازم است هر سه ماه هر دستگاه را آزمایش کند. برای انجام این آزمایشات ، آنها باید دکمه تست موجود در کلید را ارائه دهند. نتایج تست کلید محافظ جان تعیین می کند که آیا دستگاه به درستی کار کرده است. پس از هر آزمایش ، مدیر باید دستگاه را با فشار دادن دکمه مناسب تنظیم مجدد کند.
  • اگر در هر زمان آزمایش نشان داد که کلید به درستی کار نمی کند ، مدیر باید دستگاه جدیدی را سفارش داده و برق را خاموش کند. آنها باید دستگاه را در محلی که از آن استفاده می شود برچسب گذاری و قفل کنند. این موضوع کارگران را از یک مسئله موجود مطلع می کند و از استفاده از هرگونه اتصال به آن جلوگیری می کند.

کلید محافظ جان چگونه تست می شوند؟

مقررات سیم کشی نیاز به دستگاه باقیمانده دارد که هنگام حفاظت اضافی برای 40 میلی ثانیه ، هنگامی که 5 برابر جریان آزمایش شده برای کار در شرایط عادی آزمایش می شود ، قطع شود. این چیزی است که برقکارها با استفاده از تجهیزات کالیبره شده آزمایش می کنند و کاری نیست که صاحب خانه بتواند انجام دهد. این یکی از آزمایشاتی است که در طول بازرسی برق انجام می شود و تایید می کند که آیا RCD در زمان لازم برای جلوگیری از شوک قطع می شود. آزمایش های دیگر نشان می دهد دستگاه (ها) حساسیت زیادی ندارند که شما را بی نیاز از برق بی نیاز می کند. وقتی آزمایش های RCD انجام می شود ، RCD را قطع می کند و مداری را که محافظت می کند قطع می کند ، بنابراین قبل از انجام آزمایش RCD ، هرگونه تجهیزات الکتریکی باید خاموش شود.
هر تست کلید محافظ جان فقط برای هر کلید تقریباً 5 دقیقه طول می کشد. ما پیشنهاد می کنیم که تست پس از ساعت ها ، قبل از افتتاح دفتر انجام شود ، در غیر این صورت باید به کارمندان خود بگویید که برق برای هر مدار قطع می شود و در آنجا کامپیوترها باید خاموش شوند.

هنگام انجام آزمایش RCD ، کلیه تجهیزات الکتریکی باید خاموش شوند.

تست زمان عملیاتی

این آزمایش که توسط یک برقکار انجام می شود ، مدت زمان طول کشیدن RCD را اندازه گیری می کند ، که نشان می دهد سرعت کافی کافی دارد یا خیر.

تست دکمه فشار بر روی کلید محافظ جان

آزمایش دکمه برای اطمینان از قطع شدن RCD در صورت وجود نشتی زمین و قطع مدار الکتریکی است که از فرد در برابر برق گرفتگی یا برق گرفتگی محافظت می کند. هنگامی که دکمه تست را فشار می دهید و RCD عدم تعادل را تشخیص داده است ، کلید روشن / خاموش به موقعیت “خاموش” می رود. دکمه تست فقط در صورت اتصال منبع برق RCD را آزمایش می کند. این آزمایش باید روزانه یا قبل از هر بار استفاده از RCD انجام شود – هر کدام طولانی تر باشد. با این وجود دقیقاً دقیق نیست و باید به عنوان ارزیابی قابل اعتماد RCD به درستی کار کرد. تست “تریپ” با استفاده از روش “جریان اعمال شده” ابزار دقیق تری برای آزمایش RCD ها است و یک آزمایش مورد نیاز تحتAS / NZS 3760 است.

تست تریپ کلید محافظ جان

این زمان واقعی تریپ را اندازه گیری می کند و باید با تجهیزات قابل اندازه گیری تا 8/8 میلی ثانیه (0.008 ثانیه) انجام شود. این یک آزمایش ساده است که می تواند توسط کاربر انجام شود تا مشخص شود که مکانیزم قطع RCD در حال کار است.

کلید های محافظ جان قابل حمل

  • کلید محافظ جان های قابل حمل برای انجام آزمایش زمان کار نیاز به استفاده از یک ترانس جدا کننده دارد.
  • برای اطمینان از عملکرد صحیح RCD خود این مراحل ساده را دنبال کنید:
  • یک لامپ کوچک را به برق متصل کنید و مطمئن شوید که کار می کند. بگذارید روشن باشد.
  • مطمئن شوید که برق به خاصیت متصل است و کلید اصلی در وضعیت “روشن” قرار دارد. چراغ باید روشن باشد.
  • تمام تجهیزات الکترونیکی (رایانه و تلویزیون) و غیره را خاموش کنید.
  • دکمه تست را روی هر RCD فشار دهید. انگشت خود را روی دکمه تست نگه ندارید. RCD باید کار کند (خاموش شود). اگر کار نکرد ، باید توسط یک پیمانکار برق بررسی شود.
  • پس از فشار دادن دکمه تست و خاموش بودن RCD ها ، بررسی کنید که چراغ کوچک اکنون خاموش است. همچنین بررسی کنید که همه چراغ ها و نقاط روشنایی کار نمی کنند. برای انجام این کار ، لامپ کوچک را به تمام نقاط برق متصل کرده و نقطه برق را روشن کنید. اگر لامپ روشن شود ، باید یک پیمانکار برق مجاز برای اصلاح سیم کشی کار کند.
  • پس از پایان آزمایش ، RCD ها را دوباره روشن کرده و بررسی کنید که چراغ هنگام اتصال به پریز برق کار می کند.

چه کسی می تواند تست کلید محافظ جان را انجام دهد؟

بند 62C اصلاحیه OHS (RCD) آیین نامه 2011 ایجاب می کند که RCD ها یک تست دکمه فشار باشد که می تواند توسط شخصی انجام شود که به وی آموزش داده شده است چگونه از دکمه فشار داخلی تست استفاده کند و آزمون دوم شامل آزمایش عملکرد عملیاتی RCD که زمان قطع و جریان قطع را اندازه گیری می کند. این نوع آزمایش باید توسط شخصی انجام شود که در استفاده از تستر RCD آموزش دیده باشد. این می تواند شخصی باشد که برای استفاده از تستر RCD یا یک شخص دارای صلاحیت الکتریکی مانند برق کار آموزش دیده است. برای برخی از فعالیت های آزمایشی که ممکن است دسترسی به تابلوی برق اصلی وجود داشته باشد ، آزمایش فقط توسط یک برقکار مجاز انجام می شود.

ثبت نتایج تست کلید محافظ جان

مالک کلید محافظ جان باید سوابق آزمایش RCD را ثبت کند ، به جز آزمایش دکمه فشار روزانه RCD های قابل حمل. آیین نامه OHS مستلزم ثبت و نگهداری کلیه بازرسی ها ، آزمایشات و نگهداری های انجام شده در تجهیزات الکتریکی است. کارفرما اطمینان حاصل کند که اطلاعات زیر در رابطه با آزمایش RCD ثبت شده است ،

  • نام شخصی که تست کلید محافظ جان را انجام داده است
  • تاریخ RCD یا تاریخ هایی که آزمون RCD در آن انجام شده است
  • نتیجه کلید محافظ جان و…
  • تاریخی که باید آزمون بعدی RCD انجام شود
  • سوابق می توانند شامل اسناد ، دفترچه ثبت ، ثبت دارایی ها یا یک پایگاه داده رایانه ای باشند. آنها باید به راحتی قرار بگیرند تا مدیران ، کارمندان و نمایندگان کارمندان بتوانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

مزایای تست کلید محافظ جان

RCD آزمایش شده می تواند به شما کمک کند تا خیالتان راحت باشد وقتی که صحبت از امنیت کارگرانتان می شود. آزمایش RCD که توسط یک متخصص واجد شرایط انجام شده می تواند اطمینان حاصل کند که RCD های شما هیچ نقصی در آنها ندارند و می توان در صورت نیاز به عملکرد آنها اعتماد کرد. برخی دیگر از مزایای آزمایش RCD عبارتند از:

  • رعایت استانداردهای ایمنی
  • صرفه جویی در هزینه
  • تشخیص به موقع مشکلات
Mitra Ahmadi
ارسال دیدگاه