چگونه یک تستر مقاومت سطح مناسب انتخاب کنیم؟

الکتریسیته ساکن چیست؟

الکتریسیته ساکن عدم تعادل بین بارهای منفی و مثبت در اجسام است. شارژ باقی می ماند تا زمانی که بتواند از طریق جریان الکتریکی دور شود یا از طریق جسم دیگری تخلیه شود. یکی از نمونه های دیدنی که در طبیعت یافت می شود رعد و برق است. الکتریسیته ساکن به ظهور محصولات مورد استفاده روزانه مانند ابرخازن ها، چاپگرهای لیزری و تفنگ های اسپری رنگ کمک کرده است. همانطور که الکتریسیته ساکن مفید است، همچنین می تواند یک مزاحم باشد و باعث شوک دردناک و آسیب به لوازم الکترونیکی ظریف شود. در موارد شدید، می تواند منجر به خطراتی مانند انفجار در مناطق خطرناک شود.

استاندارد IEC 60079-0 برای تست مقاومت سطحی

طبق استاندارد IEC 60079-0، تجهیزاتی که حاوی مواد غیرفلزی هستند مانند محفظه ها ، باید مقاومت سطحی شان مورد آزمایش قرار بگیرد. آزمایش بر روی قسمت هایی از محفظه یا یک قطعه آزمایشی مطابق با ابعاد مشخص شده انجام می شود. جسم مورد آزمایش باید حداقل 24 ساعت در دمای 23 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 50 درصد آماده شود و همچنین در شرایط محیطی مشابه آزمایش شود. ولتاژ مستقیم 500 ولت به مدت 65 ثانیه بین 2 الکترود اعمال می شود. سپس مقاومت سطح اندازه گیری می شود. مقدار معمول مقاومت سطح بین 106 تا 1012 اهم است. مقدار مقاومت سطح بالا نشان می دهد که مواد عایق تر هستند.

محیط هایی که نیاز به تست مقاومت سطح دارند

در محیط‌های مهمی مانند اتاق‌های عمل بیمارستان که از تجهیزات الکترونیکی حساس استفاده می‌شود، کنترل استاتیکی دقیق مورد نیاز است. علاوه بر این، اغلب از اکسیژن فشرده در اتاق استفاده می شود. یک تخلیه کوچک،پتانسیل ایجاد اختلال در قطعات حساس الکترونیکی را دارد که در نتیجه باعث اختلال در عملکرد تجهیزات و ایجاد خطرات آتش سوزی ناشی از اکسیژن فشرده می شود. برای رفع این مشکل، اقدام تخلیه الکترواستاتیک (ESD) برای جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن انجام می شود. همچنین از روش اتلاف کننده استاتیک نیز استفاده می شود. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل کنترل رطوبت اتاق عمل و استفاده از لباس و کفش با کنترل الکتریسیته استاتیک است.

چگونه یک تستر مقاومت سطح انتخاب کنیم؟

تسترهای مقاومت سطح معمولاً برای آزمایش اثربخشی محصولات کنترل ESD استفاده می شوند. این یک ابزار مهم در تولید و همچنین کنترل استاتیک و برنامه های پیشگیری از ESD است زیرا می توان از آن برای ارزیابی مواد و طبقه بندی آنها به عنوان رسانا، نیمه رسانا و عایق استفاده کرد. یک جستجوی سریع در اینترنت انواع مختلفی را با طیف گسترده ای از قابلیت ها و لوازم جانبی نشان می دهد. انتخاب تستری مناسب برای کاربرد شما ممکن است دشوار باشد. از راهنمای ما در زیر برای کمک به تصمیم خود استفاده کنید. موضوعات زیر موضوعاتی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت:

  • دقت
  • نمایش نتایج
  • محدوده تست
  • ولتاژ
  • دما و رطوبت
  • الکترودها
  • مموری یا حافظه

     -دقت

همه تسترهای مقاومت برای هدف یکسانی ساخته نمی شوند. برخی ممکن است برای اندازه‌گیری‌های سریع برای تأیید مشخصات (تأیید) طراحی شوند، در حالی که برخی دیگر برای آزمایش‌های دقیق‌تر طراحی شده‌اند که به اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری نیاز دارند (کیفیت سنجی). اینکه تستر شما چقدر باید دقیق باشد به نوع آزمایشی که انجام خواهید داد بستگی دارد. انتخاب تستری با دقت بالاتر سرمایه‌گذاری گران‌تری خواهد بود و بدون توجه به اینکه چه آزمایشی مورد نیاز است، اندازه‌گیری با کیفیت را تضمین می‌کند. در زیر جدولی وجود دارد که انواع تسترها  را با طیف وسیعی از عملکردها نشان می دهد. تسترهای مسافرتی برای اندازه گیری سریع بسیار عالی هستند، همچنین قابل حمل بوده و معمولاً در اندازه گیری های تأیید مشخصات(verification)  استفاده می شوند. تسترهای آزمایشگاهی دقیق تر هستند، شامل لوازم جانبی بیشتری بوده و دارای ویژگی های غنی هستند. این تسترها برای اندازه گیری کیفیت محصول (qualification) استفاده می شوند.

 

-نمایش نتایج: تستر شما چگونه اندازه گیری را نمایش می دهد؟

نتایج بر حسب اهم اندازه گیری می شوند و گاهی اوقات در توان های 10 نمایش داده می شوند. ساده‌ترین خوانش‌ها مقادیر را با چراغ‌های LED کدگذاری شده با مقیاس به توان 10 با رنگ‌هایی نشان می‌دهند که به معنای رسانایی، نیمه رسانایی و عایق هستند. این خوانش دقت کمتری دارد زیرا اندازه‌گیری‌های واقعی ممکن است بین دو واحد ده تایی باشند و به نزدیک‌ترین عدد گرد شوند.

رنج اندازه گیری

حداقل محدوده تست مورد نیاز برای اهداف ESD، 10^3 ~ 10^12 است که موارد رسانا، نیمه رسانا و عایق را پوشش می دهد. بعضی از تسترهای مقاوت سطح فقط این محدوده را دارند و ممکن است اندازه گیری ها را با جزئیات نمایش ندهند. به عنوان مثال، “کمتر از10^3  برای مقاومت های کم و “بیشتر از 10^12 برای موارد با مقاومت بالا. تسترهای مقاومت دقیق تر، محدوده آزمایشی بزرگتری خواهند داشت.

 

 

-ولتاژ: ولتاژ مناسب را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب کنید

تسترهای مقاومت سطح از ولتاژ برای آزمایش یک ماده استفاده می کنند. ولتاژ مورد نیاز، به موادی که در حال آزمایش آنها هستید و روش تست بستگی دارد. به طور کلی برای آزمایش ESD، مواد رسانا در ولتاژ 10 ولت و مواد نیمه رسانا در 100 ولت تست می شوند. بیشتر تسترها می‌توانند در هر دو ولتاژ 10 و 100 ولت کار کنند. آنها ممکن است بر اساس مواد به طور خودکار بین این دو جابجا شوند یا ممکن است مجبور شوید ولتاژ را به صورت دستی انتخاب کنید. بررسی مواد عایق ممکن است نیاز به ولتاژ بالاتری مانند 500 ولت داشته باشد. مفهوم دیگری که باید در مورد ولتاژ تستر مقاومت سطح فهمید،  مفهوم”ولتاژ ثابت” است. تستری که ولتاژ ثابتی دارد در حین آزمایش از ولتاژ انتخابی افت قابل توجهی نمی کند. به عنوان مثال، هنگامی که 100 ولت انتخاب می شود، تستر 96 تا 100 ولت را در پراب ها تحویل می دهد. برخی از تسترها که به آنها “مدار باز” گفته می شود، زمانی که مقاومت ماده اندازه گیری شده کمتر باشد، ولتاژ را به سطح بسیار پایین تری کاهش می دهند تا از تستر در برابر جریان برگشتی محافظت شود. یک تستر با ولتاژ ثابت ابزار بسیار دقیق تری است.

-دما و رطوبت

رطوبت و دما بر خواص الکتریکی ماده مورد آزمایش تأثیر می گذارند. ممکن است یک ماده در رطوبت بالا شرایط را برآورده کند، اما در رطوبت پایین تر نتواند این کار را انجام بدهد. به همین دلیل، هم انجمن ESD و هم CECC اروپا، اثرات زیست محیطی بر اندازه‌گیری‌های آزمایشی را مهم میدانند و شما ملزم به ثبت و رکورد آنها هستید. برخی از تسترها ممکن است قابلیت آزمایش دما و رطوبت داخلی را داشته باشند، در حالی که برخی فاقد آن هستند و ممکن است به دستگاه های خارجی نیاز باشد. در صورتی که تردید دارید، بهتر است تستری را تهیه کنید که دما و رطوبت را اندازه گیری کند.

-الکترودهای اندازه گیری

تمام تسترهای مقاومت سطح توسط قطعاتی به نام الکترود، با مواد مورد آزمایش تماس برقرار میکنند. الکترودها می توانند در یک تستر (که الکترودهای موازی نامیده می شوند) ساخته شده باشند یا می توانند به عنوان اجزای خارجی باشند. الکترودهایی که نیاز دارید به آزمایشاتی که انجام خواهید داد بستگی دارد.

الکترودهای موازی: دو ریل رسانا در پشت تستر تعبیه شده است و برای اندازه گیری سریع مقاومت الکتریکی استفاده می شود. همه تسترها الکترودهای موازی ندارند.

الکترودهای خارجی: بسته به نوع آزمایش می توان انواع الکترودهای خارجی را به تستر مقاومت سطح متصل کرد.

-حافظه یا مموری

برخی از تسترها اندازه گیری ها را در حافظه داخلی ثبت می کنند که گزارش دهی را بسیار راحت می کند. ثبت اندازه گیری ها یک ویژگی خوب است، اما ممکن است برای همه ضروری نباشد.

جمع بندی

تستر مقاومت سطحی که باید انتخاب کنید در درجه اول به نوع آزمایش مورد نیاز بستگی دارد. آیا برای تست صلاحیت به اندازه گیری های بسیار دقیق نیاز دارید یا فقط اندازه گیری های ساده برای تأیید؟ آیا به طور مرتب آزمایش های زیادی انجام می دهید؟ یا فقط به صورت دوره ای؟

 

 

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع تجهیزات جهت اندازه گیری پارامترهای الکتریکی از جمله دستگاه تستر مقاومت سطح می باشد ،جهت مشاهده و خرید این تستر مقاومت سطح می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

دستگاه اندازه گیری مقاومت سطح وینتکت مدل WINTACT WT311

 

 

 

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه