دفترچه راهنمای ترمومتر لیزری مدل GM550E

دفترچه راهنمای ترمومتر لیزری مدل GM550E

A. مقدمه

این دماسنج مادون قرمز برای اندازه‌گیری دمای سطح جسم مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای اجسام مختلف داغ، خطرناک و غیر قابل لمس، با سرعت و ایمن قابل استفاده است.

این دستگاه از اپتیک، تقویت کننده سیگنال سنسور دما، مدار پردازش و نمایشگر LCD تشکیل شده است. اپتیک(لیزر)، انرژی مادون قرمز ساطع شده توسط جسم را جمع آوری می کند و روی حسگر متمرکز می شود سپس حسگر انرژی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. این سیگنال پس از تقویت کننده سیگنال و مدار پردازش، به صورت دیجیتالی در LCD نشان داده می شود.

 

B. هشدار و احتیاط

1. هشدار:

برای جلوگیری از وضعیتهای احتمالی که ممکن است باعث آسیب به افراد شود، لطفاً به موارد زیر توجه کنید:
1). لیزر را مستقیماً به سمت چشم یا به طور غیرمستقیم از سطوح بازتابنده استفاده نکنید.
2). دستگاه نمی تواند از طریق سطوح شفاف مانند شیشه یا پلاستیک عبور و اندازه گیری کند. در عوض دمای سطح این مواد را اندازه گیری می کند.
3) بخار، گرد و غبار، دود یا سایر ذرات می توانند با ایجاد مانع از اندازه گیری دقیق توسط لیزر دستگاه جلوگیری کنند.

2. هشدارها:

دماسنج مادون قرمز باید برای موارد زیر محافظت شود:

1). EMF (میدان های الکترومغناطیسی) از جوشکارهای قوس الکتریکی، بخاری های القایی.
2). شوک حرارتی (به دلیل تغییرات شدید یا ناگهانی دمای محیط 30 دقیقه اجازه می دهد تا دستگاه قبل از استفاده تثبیت شود).
3). دستگاه را روی یا نزدیک اجسام با دمای بالا قرار ندهید.

 

C. فاصله تا اندازه نقطه

1. هنگام اندازه گیری، به اندازه فاصله تا نقطه توجه کنید. با افزایش فاصله (D) از سطح هدف، اندازه نقطه (S) ناحیه اندازه گیری شده توسط دستگاه بزرگتر می شود.
اندازه فاصله تا نقطه واحد(D:S) 12:1 است.
این دستگاه مجهز به لیزر است که برای هدف گیری استفاده می شود.

2. میدان دید:
مطمئن شوید که هدف بزرگتر از اندازه نقطه دستگاه است. هرچه هدف کوچکتر باشد فاصله اندازه گیری نزدیکتر است. هنگامی که دقت بسیار مهم است، مطمئن شوید که هدف حداقل دو برابر بزرگتر از اندازه نقطه است.

D. انتشار

انتشار: بیشتر مواد آلی و سطوح رنگ شده یا اکسید شده دارای ضریب تابش 0.95 (از پیش تعیین شده روی دستگاه) هستند. خوانش نادرست از اندازه گیری سطوح فلزی براق یا صیقلی حاصل می شود. برای جبران این، میزان ضریب انتشار دستگاه را تنظیم کنید یا سطح مورد نظر را با نوار ماسک یا رنگ مشکی مسطح بپوشانید. نوار یا سطح رنگ شده را زمانی اندازه گیری کنید که نوار یا سطح رنگ شده به دمای مواد زیر رسید.

E. عملیات

1. راه اندازی دستگاه:

1). درب باتری را باز کنید و یک باتری 9 ولتی را به درستی وارد کنید.
2). ماشه را بکشید تا دستگاه روشن شود.
3). سطح هدف را نشانه بگیرید و ماشه را بکشید، سپس دما روی LCD نشان داده می شود. این دستگاه مجهز به لیزر است که فقط برای هدف گیری استفاده می شود.

2. مکان یابی یک نقطه داغ:

برای پیدا کردن یک نقطه داغ، دماسنج را خارج از نقطه مورد نظر نشانه گیری کنید، سپس با بالا و پایین نقطه داغ را اسکن کنید تا موقعیت یابی شود. (شکل 1)

F. صفحه نمایش LCD و دکمه ها
1. صفحه نمایش LCD:
A: اندازه گیری خواندن
B: واحد اندازه گیری
C: نماد هشدار دمای پایین
D: نماد نگهداری داده
E: نماد اسکن
F: نماد هشدار دمای بالا
G: نماد حالت لیزر روشن
H: نماد پشت چراغ
1: نماد قدرت باتری
ج: حالت
K: نشانگر انتشار

L: مقدار عملکردی

3. شرح نمودار: (شکل 2)

(1) ماشه: آن را فشار دهید تا مقدار دما همراه با SCAN نمایش داده شود. ماشه را رها کرده و وارد حالت HOLD شوید تا داده ها به طور خودکار ذخیره شوند و اگر عملیات دیگری انجام نشود، دستگاه به طور خودکار خاموش می شود.

(2) موقعیت یابی لیزری: ماشه را فشار دهید و سپس کلید 2 را فشار دهید تا عملکرد موقعیت یابی لیزر را با یک نماد نمایش داده شده روی LCD روشن/خاموش کنید.
(3) تغییر واحد دما: کلید 2 را فشار دهید تا واحد دما بین سانتیگراد و فارنهایت تغییر کند.

(4) نور پس زمینه: ابتدا ماشه را فشار دهید و سپس کلید 4 را فشار دهید تا با یک نماد نمایش داده شده روی LCD، نور پس زمینه روشن/خاموش شود.
(5)کلید SET را فشار دهید و MAX-AVG-MIN-DIF-LAL-HAL-OFFSET-E به صورت متوالی روی LCD نمایش داده می شود، کلید SET را دوباره فشار دهید تا عملکرد مورد نظر را انتخاب کنید. این دستگاه دارای عملکرد حافظه است. حالت اندازه گیری دفعه بعد پس از روشن شدن نمایش داده می شود.
a. MAX: اندازه گیری حداکثر دما
b. MIN: اندازه گیری حداقل دما
.c DIF: تفاوت بین MAX و MIN
.d AVG: اندازه گیری دمای متوسط
e. HAL: هشدار دمای بالا – در صورت انتخاب HAL، کلید4 و کلید2 را فشار دهید تا وضعیت مربوط به هشدار دمای بالا تنظیم شود و با فشار دادن کلید 5 تأیید شود. هنگام خواندن بیش از مقدار تنظیم شده، نماد HI روی LCD نمایش داده می شود  به همراه صداهای صوتی BiBi. زنگ هشدار در حالت های عملکرد دیگر نیز کار می کند.

LAL .f: هشدار دمای پایین – هنگام انتخاب LAL، 4 کلید و 2 کلید را فشار دهید تا وضعیت مربوط به هشدار دمای پایین تنظیم شود و با فشار دادن کلید 5 تأیید شود. هنگام خواندن بیش از مقدار تنظیم شده، نماد LOW روی LCD نمایش داده می شود به همراه صداهای صوتی BiBi. زنگ هشدار در حالت های عملکرد دیگر نیز کار می کند.
OFFSET .g: تنظیم افست صفر
(6)E : کلید EMS را فشار دهید و سپس کلید4 و کلید2 را فشار دهید تا تابش را تنظیم کنید و سپس کلید EMS را فشار دهید تا انتخاب شده را تأیید کنید.
(7) سوئیچ سیلیسیوس/ فارنهایت: لطفاً باتری را باز کنید و سوئیچ کشویی را برای تبدیل فشار دهید.
G. تعمیر و نگهداری
1. تمیز کردن لنز:
ذرات سست را با استفاده از هوای فشرده تمیز کنید. به آرامی باقیمانده آلودگی ها را با یک دستمال پنبه ای مرطوب پاک کنید. دستمال می تواند با آب مرطوب شود.
2. تمیز کردن کیس: کیس را با یک اسفنج/پارچه مرطوب و صابون ملایم تمیز کنید.
توجه داشته باشید:
1) برای تمیز کردن لنزهای پلاستیکی از حلال استفاده نکنید.
2) دستگاه را در آب غوطه ور نکنید.

H. مشخصات

اینستروسنتر ارائه دهنده ی انواع محصولات برند بنتک از جمله ترمومتر لیزری مدل GM550E  می باشد جهت مشاهده و خرید این ترمومترلیزری مدل GM550E  می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

ترمومتر لیزری صنعتی بنتک مدل GM550E

بهاره قاسمی نیا
ارسال دیدگاه