سطح سنج خازنی(capacitance level meter) و سوئیچ سطح خازنی چیست؟

s1

سطح سنج های خازنی قادرند به صورت گسسته و پیوسته  به مانیتور کردن سطح مخزن بپردازند. این موضوع بخصوص برای مواد پودری که یکی از گزینه ها برای انتخاب، سوئيچ سطح خازني میباشد اهمیت دارد. عملکرد سطح سنج طبق خاصیت خازنی ایجاد شده بين سطح مخزن و الکترود سنسور میباشد.
خاصیت دی الکتریک خازن  وقتی بیشتر میشود که مقدار مواد بین سطح مخزن و الکترود بیشتر شود درنتیجه خروجی که با ارتفاع مخزن متناسب است را میتوان محاسبه کرد.
در نمونه هاي گسسته سوئيچ سطح  یا خروجي سوئيچ ، يک سنسور مجاورتي خازني میباشد . یکی از مزیت های  اين روش پايداري عملکرد در مدت زمان طولاني و اندازه گيري نبود جزء متحرک میباشد. همانطور که گفته شد سطح سنج هاي خازني در مواد پودري پرک يا گرانول و نیز براي تعیین نقاط مرزي دو مايعی که در مخزن چگالی متفاوتی دارند کاربرد دارند.

 

سطح سنج خازنی موجود در فروشگاه

    {product 151922|name|cart|picture|link|border|pricedis3|pricetax1}  

 

مواردی که در مبحث سطح سنج خازنی و سنسور سطح خازنی  مهم می باشد به شرح زیر است:

ولتاژ تغذیه
خروجی
توان مصرفی
تعداد سیم
افت ولتاژ
جریان نشتی
محافظت دربرابر تغذیه
معکوس
محافظت دربرابر اضافه بار
محافظت دربرابر اضافه ولتاژ
جنس پروب
نوع اتصال
جنس عایق
فشار قابل تحمل پراب
دمای قابل تحمل پراب
طول پراب

کاربردهای سنسور خازنی و سطح سنج خازنی سری C3:

سنسور  سطح خازنی برای اندازه گیری سطح مواد درون مخازن بکار برده می شود و متناسب با سطح مواد جریان خروجی از 4 میلی آمپر تا 20 میلی آمپر تغییر می کند .
سطح سنج خازنی سری C3 مناسب موادی است که دارای هدایت الکتریکی می باشند.

 

ویژگی سطح سنج خازنی سری C3

این سطح سنج دارای طول عمر زیاد می باشد و خدمات نگهداری بسیار کمی احتیاج دارد.

نوع عملکرد سنسور سطح خازنی سری C3

سنسور بر اساس تغییرات ظرفیت خازنی که بین پروب و بدنه سنسور وجود دارد عمل میکند و با پر شدن  مواد بین پروب و بدنه ظرفیت خازن تغییر کرده و در خروجی نشان داده می شود. در صورتی که بدنه مخزن غیر فلزی باشد با نصب لوله مخصوص که همراه سنسور قابل ارائه میباشد .یک الکترود کمکی ایجاد شده و سنسور با همان شرایط سطح مواد را اندازه گیری می کند .

 

مواد سازنده سنسور سطح خازنی  سری C3

کل قسمتهایی از سنسور که درون مخزن قرار میگیرند از دو  ماده استیل    S316  و تفلون نسوز PTFE  ساخته شده است . که تقریبا در تمام محیط های  صنعتی بدون ایجاد مشکل کار کرده و احتمال خوردگی و یا از بین رفتن و یا تغییر مشخصه کاملا از بین می رود.

 

جنس بدنه سطح سنج خازنی سری C3

 جنس بدنه از چدن و آلومینیم ساخته شده و توسط رنگ کوره ای  پوشانده گردیده  و تمامی ملزومات لازم برای فراهم نمودن استاندارد IP66   در آن رعایت گردیده است.

طول و جنس پراب  سنسور خازنی سری C3

پروب این سنسور در طولهای مختلف در دسترس می باشد . و امکان ساخت پروب از طول 20 سانتی متر تا  10متر فراهم می باشد ,مواد بکار برده در آن استیل ضد زنگ S316,  و تفلون نسوز PTFE  میباشد . که قابلیت تحمل محیط های اسیدی و خورنده و دماهای بالا را دارا می باشد

 

سیم بندی در سنسور سطح خازنی سری C3

ورودی کابل این سنسور بصورت محافظت شده میباشد وحتی در صورت برعکس بستن سیم ها نیز بدرستی کار می کند . تنها چیزی که باید هنگام سیم بندی رعایت گردد این است که بار بصورت سری با سنسور و منبع تغذیه بسته شود . در شکل مقابل محل  اتصال سیمها با علامت های  + و – نمایش داده شده است .  

 

 کالیبراسیون در سنسور سطح خازنی سری C3

در طراحی این سنسور حداکثر تلاش بعمل آمده تا تنظیمات و استفاده از آن بسیار ساده باشد . تمامی سنسور ها  بعد از تولید دقیقا کالیبره می شوند و به تنظیم مجدد در محل نصب احتیاج ندارند . اما در مواردی که سنسور اندکی اختلاف در خروجی نمایش می دهد . بوسیله دو عدد پتانسیومتر که در شکل مقابل دیده میشود به راحتی قابل تنظیم می باشد .

 

s2

ZERO ADJUST – این پتانسیومتر برای تنظیم 4 mA   میباشد . و هنگام خالی بودن مخزن تنظیم می گردد .

FULL ADJUST  – این پتانسیومتر برای تنظیم 20 mA   میباشد . و هنگام پر بودن مخزن تنظیم می گردد .

 

 

s3

موارد استفاده از سطح سنج خازن

بعد از گذراندن مدتی در این کار ، راحت تشخیص می دهید که کدام دستگاه ها در فرآیند شما به بهترین وجه کار می کنند. به عنوان مثال ، اگر به یک مخزن بستنی نیاز دارید ، می خواهید یک دستگاه غیر تماسی داشته باشید. به این ترتیب ، شما می توانید خطر آلودگی را کاهش داده و از انواع خاصی از اتصالات فرآیند اجتناب کنید. حس می کند ، درست است؟

با این وجود ، امروزه بیشتر مخازن بستنی از فرستنده های فشار با اتصالات شستشو و مصوبات بهداشتی استفاده می کنند. از آنجا که حتی اگر یک راه حل غیر تماسی مانند رادار فضای آزاد برای این فرآیند بهتر به نظر برسد ، صنعت به طور معمول از فرستنده های طراحی شده برای کاربرد مواد غذایی استفاده می کند.

دستگاه فشار فقط خوب کار خواهد کرد ، اما اگر تراکم محصول ناپایدار دارید ، می تواند بر خوانش ها تأثیر بگذارد. تغییر در تراکم باعث افزایش حاشیه خطا و کاهش دقت می شود. اگر رادار فضای آزاد را انتخاب کنید ، چگالی روی اندازه گیری تأثیر نمی گذارد.

اما صبر کنید ، ممکن است بگویید. این مخازن معمولاً دارای همزن هستند و دستگاه های راداری مختل کننده آن ، درست است؟ نه دقیقا. بله ، بیشتر چنین مخازن دارای همزن هستند. با این حال ، بستنی دارای یک قطر دی الکتریک بالایی است که آن اثر را نفی می کند. باحال است ، اینطور نیست؟
اگرچه اصل جدید نیست ، اما شما این دستگاه ها را در همه جا پیدا نمی کنید. اگر محصولی غیر رسانا دارید ، لازم است صفر و دهانه را با مخزن خالی و پر از کالیبره کنید. اگر رسانای رسانای بالاتری دارید ، باید کالیبراسیون کارخانه را انجام دهید.

در حالت صعودی ، این دستگاه های انعطاف پذیر در رسانه های غیر رسانا و رسانا کار می کنند. با این حال ، شما بین 1 تا 100 میکرو سیامن در هر سانتی متر جایی دارید که این دستگاه ها نیز کار نمی کنند. و فرستنده سطح خازن باید با محصول ارتباط برقرار کند ، که آنها را پشت فن آوری های دیگر قرار می دهد. به هر حال ، خواهیم دید که دستگاه چگونه کار می کند.

 

مرجع ابزاردقیق ایران
ارسال دیدگاه